MatkustajatuontiSulje

THL:n matkustajatuontiseurannan mukaan oluen yksityinen matkustajatuonti oli 35,6 miljoonaa litraa syyskuun 2015 ja elokuun 2016 välillä. Samaan aikaan siidereitä tuotiin 8,3 miljoonaa litraa ja long drink -juomia 14,9 miljoonaa litraa.

Panimojuomien tuonti kasvoi 15 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Oluen tuonti kasvoi 10 prosenttia ja long drink -juomien 43,8 prosenttia. Siidereiden tuonti laski 1,4 prosenttia.

Tuodusta oluesta vain kolmannes on kotimaassa valmistettua.Luvut eivät sisällä organisoitua oluen harmaatuontia ja laitonta myyntiä, sillä nämä eivät tule haastattelijoiden tietoon. Alkoholijuomiin liittyvissä kyselyissä vastaajilla on taipumus aliarvioida kulutustaan. Todellinen luku lienee siis suurempi.

Viron hintataso on yhä edullinen

Virossa olutta verotetaan huomattavasti kevyemmin kuin Suomessa. Suomessa 4,7 tilavuusprosenttisella oluella on veroa 1,51 euroa litralta ja Virossa 0,39 euroa litralta. Hintaeroa kasvattaa myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero. Suomen olutvero on EU-maiden korkein ja lähes nelinkertainen Viroon nähden. Tämä johtaa epätasapainoon kahden EU-maan välillä, mikä ei ole EU:n sisämarkkinaperiaatteen mukaista. Vuodesta 2008 lähtien alkoholiveroon on tehty viisi korotusta ja matkustajatuonti on kasvanut.

Rajakaupan vaikutukset näkyvät koko arvoketjussa. Panimoalalta on hävinnyt 40 prosenttia työpaikoista vuoden 2003 jälkeen. Välilliset ja epäsuorat vaikutukset ovat myös merkittävät. Erityisesti ravintola-alalta on hävinnyt tuhansia työpaikkoja.