MatkustajatuontiSulje

THL:n matkustajatuontiseurannan mukaan oluen yksityinen matkustajatuonti oli 31,7 miljoonaa litraa vuonna 2017. Samaan aikaan siidereitä tuotiin 6,9 miljoonaa litraa ja long drink -juomia 10,6 miljoonaa litraa.

Panimojuomien tuonti laski 17,4 % edelliseen vuoteen verrattuna. Oluen tuonti laski 12,0 %, siiderien 20,7 % ja long drink -juomien 28,6 %.

Tuodusta oluesta vain kolmannes on kotimaassa valmistettua. Luvut eivät sisällä organisoitua oluen harmaatuontia ja laitonta myyntiä, sillä nämä eivät tule haastattelijoiden tietoon. Alkoholijuomiin liittyvissä kyselyissä vastaajilla on taipumus aliarvioida kulutustaan. Todellinen luku lienee siis suurempi.

Viron hintataso on yhä edullinen

Virossa olutta verotetaan huomattavasti kevyemmin kuin Suomessa. Suomessa 4,7-tilavuusprosenttisella oluella on veroa 1,67 euroa litralta ja Virossa 0,80 euroa litralta. Hintaeroa kasvattaa myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero. Suomen olutvero on EU-maiden korkein ja yli kaksinkertainen Viroon nähden. Tämä johtaa epätasapainoon kahden EU-maan välillä, mikä ei ole EU:n sisämarkkinaperiaatteen mukaista. Vuodesta 2008 lähtien alkoholiveroon on tehty kuusi korotusta ja matkustajatuonti on kasvanut.

Rajakaupan vaikutukset näkyvät koko arvoketjussa. Panimoalalta on hävinnyt 40 prosenttia työpaikoista vuoden 2003 jälkeen. Välilliset ja epäsuorat vaikutukset ovat myös merkittävät. Erityisesti ravintola-alalta on hävinnyt tuhansia työpaikkoja.