VerotusSulje

Suomalaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden toimintaympäristöön ovat viimeisten vuosien aikana eniten vaikuttaneet julkisen vallan tekemät veroratkaisut.

Alkoholiverotusta kevennettiin ja matkustajatuonnin rajoituksia helpotettiin vuonna 2004 Viron liittyessä Euroopan Unionin jäseneksi. Kuitenkin jo vuoden 2008 alussa alkoholiveroja taas korotettiin, väkevien osalta 15 %:lla ja muiden juomien kohdalla 10 %:lla. Seuraava korotus +10 % tuli voimaan tammikuun 2009 alussa ja jälleen + 10 % lokakuussa 2009. Vuoden 2012 alusta oluen ja muiden mietojen juomien veroa nostettiin 15 % ja väkevien 10 %. Viimeisin korotus tuli voimaan 1.1.2014. Oluen veroa korotettiin 8,2 %, viinien 8,6 % ja väkevien 5,3 %.

Pakkausvero kohdistuu kaikkiin alkoholi- ja virvoitusjuomiin, sekä vesien, mehujuomien, kahvi- ja teejuomien, urheilujuomien sekä muiden alkoholittomien juomien pakkauksiin, mikäli ne eivät ole kierrätettäviä. Pakkaukset ovat verottomia, mikäli ne kuuluvat pantilliseen kierrätysjärjestelmään.

1940-luvulta lähtien kerättyä virvoitusjuomaveroa korotettiin vuonna 2011, 2012 ja jälleen vuoden 2014 alusta. Suomalaiset maksavat yli 0,5 prosenttia sokeria sisältävistä virvoitusjuomista 22 senttiä litralta ylimääräistä virvoitusjuomaveroa ja sokerittomista virvoitusjuomista ja kivennäisvesistä 11 senttiä. Vero on kilpailua vääristävä ja epälooginen kohdistuessaan sattumanvaraisesti muutamiin elintarvikealan yrityksiin ja jättäen ulkopuolelle samankaltaisia tuotteita.