Alkoholimainonnan ennakkotarkastusSulje

Alkoholimainonta on Suomessa tiukasti säädeltyä moniin muihin EU-maihin verrattuna. Viranomaiset tarkkailevat mainonnan lainmukaisuutta ja Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja siitä, onko mainos hyvän tavan mukainen. EU-maista vain Ruotsissa ja Ranskassa alkoholimainonta on tiukemmin säänneltyä kuin Suomessa. Panimoliiton jäsenyritykset ovat omassa mainonnassaan päättäneet noudattaa vielä lakiakin tiukempaa sääntelyä luomalla omat itsesääntelyohjeet.

Osana alan omaa itsesäätelyä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton perustama ennakkotarkastustoimikunta aloitti toimintansa syksyllä 2011. Toimikunta tarkastaa kaikki Panimoliiton jäsenyritysten alkoholijuomien televisiomainokset ennen niiden julkista esitystä.

Mainosten on noudatettava paitsi Suomen alkoholilainsäädäntöä ja viranomaisten ohjeistusta, myös panimoalan omaa vastuullisen markkinointiviestinnän itsesäätelyohjetta. Toimikunnan lausunto on sitova, ja sen rikkomisesta seuraa sanktio. Ennakkotarkastus on osa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjetta.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunta

Toimikunta on panimoalasta riippumaton työryhmä, jossa on asiantuntemusta mm. markkinoinnista, mainonnasta sekä juridiikasta. Jäsenet on valittu siten, ettei kenelläkään ole sidonnaisuuksia Panimoliittoon tai sen jäsenyrityksiin.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunnan kokoonpano

Puheenjohtaja, markkinaoikeustuomari Jussi Karttunen, Markkinaoikeus
Varapuheenjohtaja, KTM Lauri Sipilä, BrandWorxx Oy
Partneri, KTL Mika Raulas, Roger Studio Oy