Uudelleentäytettävä pullo kiertää tehokkaasti – palautusaste 98,7 %Sulje

Uudelleentäytettävät pullot palautuvat kuluttajilta keräyspisteisiin lähes sataprosenttisesti. Juuri Ympäristöministeriölle toimitetun raportin mukaan vuonna 2003 palautusaste oli 98,7 prosenttia. Panimoala raportoi vuosittain palautusasteet Ympäristöministeriölle, joka seuraa kierrätysjärjestelmän tehokkuutta.

”Kiitokset kuuluvat suomalaisille vastuullisille kuluttajille, jotka hallitsevat pullokierrätyksen erinomaisesti,” sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Risto Saarinen. ”Tällainen palautusaste on maailman huippuluokkaa, ja sen ansiosta uudelleentäytettävät juomapullot ovat kaikkein ympäristöystävällisin pakkausmuoto.” Silti parantamisen varaakin vielä on. ”Valitettavasti aina on pieni joukko ihmisiä, jotka eivät välitä ympäristöstään tai siitä, minkälaisia seurauksia lasinsirpaleilla luonnossa voi olla,” Saarinen pahoittelee. Oluelle paras pakkaus on ruskea lasipullo, sillä olut ei muovipullossa säily riittävästi ilman makuvirheitä. Alalla tehdään kuitenkin jatkuvasti kehitystyötä myös uusista pakkausmuodoista.

Julkisuudessa on keskusteltu panttimaksujen korotuksista. ”Pullojen panttimaksut on syytä pitää samalla tasolla kuin hankintahinta, sillä muutoin se antaa mahdollisuuden laajamittaiseen keinotteluun,” toteaa Ekopulloyhdistyksen toimitusjohtaja Pasi Nurminen. ”Uusista pulloista saisi palautettaessa enemmän takaisin kuin niistä on hankittaessa maksettu.”

Kesälomakauden alkaessa on taas hyvä muistaa, että tyhjät pullot ja juomakorit on tärkeää palauttaa nopeasti. Näin ne saadaan taas uudelleen kiertoon. Kesä on panimoille sesonkiaikaa, ja pulloja tarvitaan nopeassa tahdissa. Uudelleentäytettäviä lasi- ja muovipulloja kiertää järjestelmässä noin 315 miljoonaa kappaletta. Määrä on optimoitu siten, että pulloja on sopivasti kaikille alalla toimiville panimo- ja virvoitusjuomatehtaille.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto raportoi palautusasteesta nyt viimeisen kerran. Jatkossa palautusasteista raportoi huhtikuussa perustettu Ekopulloyhdistys, jolle vastuu pullokierrätyksestä siirtyy kokonaisuudessaan syksyllä.

Ekopulloyhdistyksen hallinnoimassa uudelleentäytettävien pullojen kierrätysjärjestelmässä on mukana valtaosa alan merkittävistä suurista ja pienistä yrityksistä: Finn Spring Oy, Oy Hartwall Ab, Oy Mallaskoski Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Pramia Oy, Pullokas Oy, Oy Sinebrychoff Ab, VIP Juicemaker Oy sekä Pienpanimoliitto. Myös kauppa on järjestelmässä aktiivisesti mukana.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Risto Saarinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.