Tutkimus: Keskioluen siirto Alkoon voisi kasvattaa matkustajatuontia kolmanneksenSulje

Keskioluen siirtäminen Alkoon ja kakkosoluen myynti päivittäistavarakaupassa vaikuttaisivat olennaisesti valtion verotuloihin, kaupan rakenteeseen sekä alkoholijuomien yksityiseen matkustajatuontiin, osoittaa Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tänään julkaistu tutkimus.

Oluiden verotuksen ja hinnoittelun pysyessä nykyisellään keskioluen hinta nousisi 40 prosenttia ja matkustajatuonti lisääntyisi jopa kolmanneksella. Torjuakseen matkustajatuontia oluiden verotusta ja/tai Alkon tuotehinnoittelua olisi laskettava. Molemmissa tapauksissa valtion alkoholitulot laskisivat merkittävästi ja satoja vähittäiskauppoja kuolisi.

”Matkustajatuontiin kannustavia toimenpiteitä ei pitäisi enää lisätä. Jos keskiolut siirrettäisiin Alkoon, häviäjiä eivät olisi pelkästään kotimainen teollisuus ja työpaikat vaan verotulojen vähetessä kärsisivät kaikki kansalaiset”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Matkustajatuonnin vuoksi valtiolta jää nykyisin saamatta verotuloja arviolta 330 miljoonaa euroa. Tästä noin kolmasosa on arvonlisäveron ja kaksi kolmasosaa alkoholiveron menetystä. Keskioluen siirtäminen Alkoon saattaisi vähentää verotuottoja yli 10 prosenttia entisestään.

On hyvin todennäköistä, että nykyisellä matkustajatuontia selvittävällä kyselytutkimuksella ei saada selville matkustajatuonnin todellista suuruutta. Alkoholitutkimuksiin vastattaessa on tyypillistä vähätellä määriä. Kyselytutkimus ei myöskään tavoita lainkaan esimerkiksi Suomessa töissä käyviä tuhansia virolaisia.

”Suomen olutvero on EU:n korkein ja yli viisinkertainen Viroon nähden. Valtio kannustaa tällä tavoin hakemaan alkoholijuomat Virosta. Yksityisenä matkustajatuontina tuotiin viime vuonna yli 45 miljoonaa litraa pelkästään panimojuomia ja vuoden alussa voimaan tullut veronkorotus lisää matkustajatuontia entisestään”, Ussa sanoo.

Viime syksynä Suomessa virisi keskustelu keskioluen myynnin siirtämisestä päivittäistavarakaupoista Alkoihin ja päivittäistavarakaupassa myytävien oluiden laimentamisesta. Keskustelussa jätettiin huomioimatta keskeiset vaikutukset päivittäistavarakaupan keskittymiseen, alkoholin matkustajatuonnin lisääntymiseen ja valtion alkoholiverotulojen vähenemiseen. Pellervon taloustutkimus selvitti näiden merkittävien seikkojen vaikutukset Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Päivittäistavarakauppayhdistyksen tilauksesta.

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Projektipäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Panimoliitto on myös Twitterissä twitter.com/panimoliitto

Tutustu PTT:n tutkimukseen: III-olut Alkoon ja II-olut kauppoihin (pdf)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.