Suomen seurattava Ruotsin olutveron alennustaSulje

Ruotsin selvitysmies samoilla linjoilla Suomen panimoteollisuuden kanssa.

Ruotsin alkoholipoliittinen selvitysmies Kent Härstedt on esittänyt, että Ruotsin tulisi laskea olutveroa 30 prosentilla vuoden 2006 alusta. Selvitysmies on päätynyt Ruotsissa samaan verotasoon, jota Suomen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on esittänyt jo useita vuosia.

Ruotsin olutvero viisiprosenttiselle oluelle laskettuna on nyt 81 senttiä litralta. Selvitysmiehen esityksen mukaisesti uusi vero olisi 57 senttiä. Suomen vastaava vero on nyt 97 senttiä.

Suomessa vuosi sitten toteutettu veronalennus jäi oluen osalta puolitiehen. Tuolloin veron olisi tullut laskea 70 % toteutuneen 32 % sijaan. Jos Suomen olutvero Panimoliiton esityksen mukaisesti puolitettaisiin nykyisestä, päädyttäisiin samalle verotasolle Kent Härstedtin tuoreen esityksen kanssa.

Ruotsin selvitysmies tunnustaa tosiasiat: korkea verotus on ehtinyt aiheuttaa jo merkittäviä haittoja. Yksityistuonti alemman veron maista, Tanskasta ja Saksasta, kasvaa jatkuvasti. Puolet Ruotsin panimokapasiteetista on suljettu viime vuosien aikana. Ruotsissa on lisäksi kehittynyt juomille merkittävät harmaat markkinat ja rikollisuus lisääntyy.

Mikäli Suomen olutveroa ei lasketa Ruotsin laskiessa oluen verotustaan, käy tilanne panimoille, kaupalle ja ravintolaelinkeinoille Suomessa entistä tukalammaksi. Ruotsin olutvero on jo nykyisellään alempi kuin Suomessa.

Viron alkoholiveron korotuksilla ei vaikutusta
Jos Viro korottaa olutveroaan 5 % vuodessa seuraavat 3 vuotta, nousee viisiprosenttisen oluen vero Virossa 18 sentistä 20,8 senttiin litralta, eli kokonaiset 2,8 senttiä.

Viro saisi korottaa olutveroaan 5 % nykyisestä vuosittain seuraavat 35 vuotta, jotta oltaisiin Suomen nykyisen olutveron tasolla.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde), GSM 040 – 837 6794

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.