« takaisin blogiin

Suomella ei ole varaa nostaa olutveroaSulje

Nyt kun eduskuntavaalit on pidetty, tulevien hallitusneuvottelijoiden on otettava kantaa alkoholin, erityisesti oluen, verotukseen. Suomen olutvero on EU:n korkein ja Viroon verrattuna yli kaksinkertainen.

Virossa uusi hallitus on jo sopinut valmisteverojen alentamisesta, mikä tarkoittaa hyvin todennäköisesti myös alkoholiveron laskua. Jos juomien hintaero Viron ja Suomen välillä kasvaa, alkoholin matkustajatuonti erittäin todennäköisesti lisääntyy. Silloin alkoholiverojen tuotto jää Suomelta saamatta. Tämä on päättäjiemme ehdottomasti muistettava, kun tulevissa hallitusneuvotteluissa päätetään verolinjauksista.

Alkoholin matkustajatuonnin osuus suomalaisten alkoholin kulutuksesta on noin 15 prosenttia. Suomalaisten osuus puolestaan Viron alkoholimarkkinoista oli vuonna 2017 lähes 40 prosenttia.

Aivan ensimmäiseksi mietojen juomien, kuten oluen ja siiderin, verotus on alennettava vuotta 2018 edeltävälle tasolle. Tämä on oikeudenmukaisuuskysymys myös kuluttajalle. Kun Suomessa yhtä olutlitraa kohden maksetaan veroa 1,67 euroa, on vastaava luku Saksassa 0,09 euroa. Pitkällä aikavälillä meidän on tavoiteltava EU-maiden keskitasoa oluen verotuksen osalta.

Oluen myynti on vähentynyt useita vuosia peräkkäin. Panimoliiton jäsenyritysten tuoreiden myyntitilastojen mukaan alkoholia sisältävien oluiden, siiderien ja long drink -juomien myynti väheni tammi-maaliskuussa 5,2 miljoonaa litraa eli 5,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Olutta yliverotetaan, viinejä aliverotetaan

Kotimainen panimoteollisuus on merkittävä työllistäjä Suomessa. Panimot työllistävät suoraan noin 1 700 henkilöä ja välillisesti esimerkiksi ravintoloissa, kuljetusalalla ja maataloudessa noin 23 000 henkilöä. Veronkorotukset iskisivät myös heihin. Veronkorotusten sijaan olisikin keskityttävä työllisyyden turvaamiseen.

Oluen valmistukseen liittyy katkeamaton arvoketju ohrapellolta aina kuluttajille asti. Useissa EU-maissa alkoholijuomien valmistus ja tuotanto on osa teollisuus- ja maatalouspolitiikkaa. Kotimaista maataloutta ja tuotantoa halutaan verotuksellisesti suosia. Toisin on Suomessa.

Kotimaisen arvoketjun merkityksen lisäksi veropolitiikassa on otettava huomioon verotuksen ohjaavuus. Nykyisen alkoholiveron ongelma on, ettei se ohjaa juomaan väkevien sijaan mietoja juomia. Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka verottaa olutta tuntuvasti enemmän kuin viinejä, erityisesti väkeviä viinejä.

Jotta voimme säilyttää vahvan ja elinvoimaisen suomalaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden, sen menestystä on tuettava maltillisella ja ohjaavalla veropolitiikalla.

Riikka Pakarinen, toimitusjohtaja

Kirjoita kommentti