Suomalaisten mielestä oluen veronalennus ei riitä, oluen hinnan olisi pitänyt laskea 39 prosenttiaSulje

Maaliskuun alkoholiveron laskun vaikutus oluen hintaan ei ole suomalaisten mielestä riittävä, ilmenee tuoreesta TNS Gallupin tutkimuksesta. Oluen hinnan olisi suomalaisten kuluttajien mukaan pitänyt laskea 39 – 40 prosenttia, jotta olutta ei tuotaisi ulkomailta. Tämänsuuruiseen hinnanalennukseen olisi tarvittu vähintään 70 prosentin veronalennus toteutuneen 32 prosentin sijasta. Ulkomailta edullisemmin saatava olut houkuttaa edelleen suomalaisia, ja yksityistuonnin uskotaan kasvavan yli neljäkymmentä prosenttia kuluvana vuonna. Oluen veroon tarvitaan vielä toinen samansuuruinen alennus.

Tutkimustulokset tukevat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkuperäistä vaatimusta tarvittavasta 70 prosentin olutveron alennuksesta. Maaliskuun alussa toteutuneen 32 prosentin olutveron laskun alennusvaikutus oluen hintaan on vain noin 15 prosenttia. Valtaosa (64 %) olutta tuovista pitää hintojen laskua riittämättömänä ehkäisemään oluen maahantuonnin omalta osaltaan, kun EU:n täydet tuontioikeudet ovat nyt voimassa ja Baltian maat liittyvät Euroopan Unioniin toukokuun alussa. Vastaajien mukaan 39 prosentin oluen hinnan alennus olisi ollut riittävä, jotta olutta ei tuotaisi ulkomailta. Merkittävää on, että kuluttajien käsitykset hintatasojen eroista ovat selvästi tarkentuneet edellisestä vuodesta. Viime vuonna vaatimus hinnanalennuksesta oli vain 29 prosenttia.

Tuontirajojen väljentyminen ei vielä kiihdyttänyt yksityistuontia, kotivalmistus väheni
Vuoden 2003 alussa oluen litramääräiset tuontirajat väljenivät hieman, mutta sen vaikutus suomalaisten yksityistuontiin ei vielä ollut merkittävää. Tutkimuksen mukaan matkailijoiden yksityisesti tuomien alkoholijuomien määrä vähentyi hieman. Vastaajat kertoivat tuoneensa itse maahan noin 27,1 miljoonaa litraa olutta, 6,6 miljoonaa litraa mietoja viinejä, väkeviä viinejä ja ns. välituotteita 2,4 miljoonaa litraa ja väkeviä 5,4 miljoonaa litraa. Luvut eivät sisällä organisoitua harmaatuontia ja laitonta myyntiä. Lisäksi vastaajilla on taipumus aliarvioida alkoholijuomien kulutustaan. Todelliset luvut ovat siis korkeampia. Tutkimuksessa ilmeni myös, että alkoholijuomien kotivalmistus on vähentynyt. Olutta valmistettiin 1,0 miljoonaa litraa ja kotiviiniä 4,2 miljoonaa litraa.

Oluen yksityistuonti lisääntyy vähintään 40 prosenttia kuluvana vuonna
Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten arvioita siitä, kuinka moni aikoo vuoden 2004 aikana tuoda ulkomailta alkoholia ja kuinka paljon. Vastaajilla oli tieto siitä, että muista EU-maista saa nyt tuoda alkoholijuomia vapaasti omaan käyttöön ja että Virosta tulee vappuna 2004 EU:n jäsen. Mikäli vastaajien arviot matkoistaan ja maahantuodun oluen määrästä toteutuvat, oluen kokonaistuontimäärä lisääntyy yli 40 prosenttia 38,2 miljoonaan litraan. Arvio on varovainen.

Yksityistuonti hyödyttää entistä vähemmän kotimaista panimoteollisuutta. Ulkomaisen oluen osuus maahantuodusta oluesta on johdonmukaisesti lisääntynyt vuosi vuodelta. Kotimaisen panimoteollisuuden toimintaedellytykset ovat vakavasti uhattuina, koska kilpailu ulkomaisen oluen kanssa on vallitsevalla hintatasolla mahdotonta Viron liittyessä Euroopan Unioniin. Tutkimustulokset osoittavat kiistatta, että oluen veroon tarvitaan vielä toinen vähintään samansuuruinen alennus.

Materiaalit:
Tutkimustiivistelmä (pdf, 63 k)
Graafit (pdf): 1, 2, 3, 4

Toimitusjohtaja Risto Saarinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)
Tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, TNS Gallup Oy p. (09) 6135 0503, GSM 040 557 2393

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.