Sinebrychoff Porter on Suomen Paras Olut 2011Sulje

Sinebrychoff Porter on Suomen Paras Olut vuonna 2011. Vuoden paras olut valittiin Lahdessa perjantaina. Suomalainen Olut ry:n kutsuman valintaraadin mielestä Sinebrychoff Porter, 7,2 %, on kansainvälisen luokan laatuolut, jonka makumaailma on erittäin rikas ja moniulotteinen.

”Sinebrychoff Porter on oluennautiskelijan makuretki, joka tarjoaa runsaasti erilaisia yksityiskohtia ja loistavan kokonaisuuden. Olut kuuluu jopa maailman oluiden mittakaavassa klassikkosarjaan”, kilpailun tuomaristo perustelee.

Sinebrychoff on valmistanut Porteria yli puoli vuosisataa. Jo se kertoo oluen nauttimasta arvostuksesta. Tyyliltään se on imperial stout, jotka ovat erittäin tummia ja tuhdin makuisia oluita. Tummien oluiden suosio on kasvussa.

”Voittajaolut ei ole aivan helpoiten lähestyttävä mallasjuoma. Se antaa nauttijalleen kuitenkin erittäin paljon. Siksi tulisi nauttia hitaasti ja monipuolisia makuja hakien”, tuomaristo perustelee.

Lähes sadan oluen katselmus

Suomalainen Olut ry:n ensimmäistä kertaa järjestämään kilpailuun osallistui 99 erilaista kotimaista olutta yhteensä 17 panimolta. Oluet kilpailivat yhdeksässä eri sarjassa. Sarjoista kuusi olivat tölkkiin tai pulloon pakatuille oluille ja kolme hanatuotteille. Kilpailussa palkittiin kunkin sarjan kolme parasta olutta, joiden joukosta raati nimesi vuoden oluen.

”Panimot osallistuivat ilahduttavan runsaslukuisesti kilpailuun. Olutammattilaisista, harrastajista ja tavallisista oluenkuluttajista koostunut tuomaristo edustaa kattavasti oluenystäviemme kirjoa. Suomalaisten oluenmaku on kehittynyt eurooppalaiselle tasolle, tunnustaa kilpailun johtaja Kari Likovuori.

Vuosittain järjestettävä Suomen Paras Olut -kilpailu on avoin kaikille kaupallisten panimoiden kotimaassa valmistetuille oluille, jotka ovat säännöllisessä anniskelu- tai vähittäismyynnissä.

”Panimoiden tarjonnassa on runsaasti kansainvälisen tason oluita, jotka sopivat sekä arki- että juhlakäyttöön. Kilpailussa menestyivät sekä perinteiset olutmaut että uuden sukupolven tuotteet. Jo pelkästään palkittujen oluiden kirjo antaa loistavat eväät tavalliselle kuluttajalle löytää omat suosikkinsa kymmenien erilaisten oluiden joukosta”, sanoo Suomalainen Olut ry:n puheenjohtaja Matti Heikkilä.

Vuoden parhaat oluet ovat tuoreeltaan yleisön maistettavissa Lahti Hallissa Sadonkorjuu-tapahtumassa.

Panimo ja -virvoitusjuomateollisuusliiton ja Pienpanimoliiton perustama Suomalainen Olut ry kokoaa kattavasti kotimaiset olutelinkeinojen toimijat yhteen. Yhdistyksen tavoitteena on edistää ja vaalia olutkulttuuria. Yhdistys järjestää oluenkuluttajien kanssa Suomen Paras Olut 2011 -kilpailun. Kotimaisten oluiden paremmuudesta kisattiin tänä vuonna ensimmäisen kerran.

Kilpailun tulokset:

1. CCCCC IPA, Beer Hunter’s
2. Siperia, Koskipanimo / Panimoravintola Plevna
3. Lammin Sahti, Lammin Sahti

Kilpailuun osallistuneet panimot (yht. 17):
Beer Hunter’s, Hartwall, Hollolan Hirvi, Koskipanimo / Panimoravintola Plevna, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Lammin Sahti, Mallaskoski, Malmgårdin Panimo, Nokian Panimo, Olvi, Saimaan Juomatehdas, Sinebrychoff, Stadin Panimo, Stallhagen, Suomenlinnan Panimo, Teerenpelin Panimo & Tislaamo ja Vakka-Suomen Panimo

Suomalainen Olut ry, puheenjohtaja, Nokian Panimon toimitusjohtaja Matti Heikkilä, p. 050 505 3515
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Pienpanimoliitto, puheenjohtaja, Lammin Sahti Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen, p. 050 559 4013