Seinämaalauksia Helsingin lasten- ja nuorten sairaalan lapsipotilaiden iloksi osastolle K10Sulje

Joululahjoitus:

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto lahjoittaa tänä jouluna 10 000 euroa Helsingin lasten- ja nuorten sairaalan osasto K10 seinien koristemaalaukseen. Syöpäsairaiden lastenosaston kolme toimenpidehuonetta maalataan pieniä potilaita piristävin maalauksin. Maalausprojekti toteutetaan keväällä ja sen tekevät koristemaalarit Viviann Seege ja Anissa Halim. Jouluksi osastolle toimitetaan lisäksi virvoitusjuomia.

Panimoliiton joululahjoituksen turvin maalataan osastolla kolme huonetta erilaisin satumaisin hahmoin. Koristemaalarit Anissa Halim ja Viviann Seege ovat samalla osastolla maalanneet aikaisemmin jo muutaman huoneen. Upeiden ja värikkäiden seinämaalausten saama palaute potilailta ja henkilökunnalta on ollut erittäin positiivista. Aloite uusien huoneiden maalaukseen tuli osastonhoitaja Kirsi-Marja Lähteenojalta. ”Maalausten lämpimät värit ja viehättävät yksityiskohdat ihastuttavat sekä lapsia että aikuisia”, hän kertoo. ”Poliklinikalla lapset käyvät kokeissa syöpähoitojen välillä. Ankean värittömät huoneet saavat pian aurinkoisen ilmeen.” Maalaukset suunnitellaan ja toteutetaan keväällä ja ne jatkavat samaa satumaista linjaa.

Joulunpyhiksi Panimoliitto toimittaa lisäksi osastolle virvoitusjuomia lapsia ja hoitohenkilökuntaa varten. ”Maalaukset ilahduttavat lapsia vielä monta vuotta tästä eteenpäin,” toteaa Panimoliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen. ”Virvoitusjuomat sen sijaan ilahduttavat osaston väkeä juuri tänä jouluna.”

Suomessa sairastuu syöpään vuosittain 130–150 lasta ja nuorta, joista noin kolmasosa hoidetaan osastolla K10. Luusyövän hoito on pääosin keskitetty Lasten ja nuorten sairaalaan valtakunnallisesti. Osasto K10 on syöpä- ja veritauteihin erikoistunut osasto. Yksikössä on 13 sairaansijaa, 8 tehovalvontapaikkaa ja 6 päiväsairaalapaikkaa. Hoitopäiviä osastolla on vuosittain noin 5 500 ja avohoitokäyntejä keskimäärin 5500.

84652

Osasto 10:lle on jo maalattu satumaisia kuvia. Uudet maalaukset jatkavat samaa linjaa.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.