Poikkea panimoon – avoimet ovet 24.4.Sulje

Panimoliiton jäsenyritykset järjestävät yhdessä lähes 20 pienpanimon kanssa avoimien ovien päivän. Tilaisuuksiin odotetaan yhteensä yli 1000 täysi-ikäistä vierailijaa.

– Tilaisuuden suosio on ylittänyt odotukset. Kotimainen olut kiinnostaa ja on hienoa, että näin moni panimo on valmis avaamaan ovensa kiinnostuneille, kertoo Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Teemapäivän ideana on tarjota oluiden ystäville mahdollisuus tutustua oman paikkakunnan tai lähiseudun olutpanimon toimintaan ammattilaisten opastamana.

– Panimoteollisuudella on huomattava paikallinen merkitys työllistäjänä. Panimokierros antaa kävijöilleen konkreettisen tuntuman paikalliseen tuotantoon, ja siihen miten kotimaisilla pelloilla kasvanut vilja muuttuu ammattilaisten käsissä kuohuvaksi ja maukkaaksi olueksi, Ussa luonnehtii.

Oluidemme perusta on kotimainen tuotanto ja työvoima. Panimoteollisuus työllistää Suomessa suoraan noin 2300 ja välillisesti lähes 30 000 ihmistä.

Suurin osa alaan liittyvistä työpaikoista on panimoissa, vähittäiskaupassa ja ravintola-alalla.

Suomi on mallasohran viljelyssä maailman pohjoisin maa. Panimoilla on käytössään kansainvälisestikin vertailtuna erittäin korkealaatuista viljaraaka-ainetta.  Mallasohran viljely tuo elantoa yli 4000 viljelijäperheelle. Joka kymmenes viljelty peltohehtaari kasvaa mallasohraa.

Työllistävän vaikutuksen ohella olut on ympäristöystävällinen juomavaihtoehto.

– Kotimaassa valmistettu olut onkin tutkimusten mukaan Suomen ekologisin elintarvike, Ussa tähdentää.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Toimitusjohtaja Elina Ussa, 045 269 7711

Panimoiden yhteystiedot, aikataulut ja kierrosten varaustilanteet : maljasuomelle.fi.

Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.