Pieni alkoholiveron alennus ei hillitse olutralliaSulje

Sosiaali- ja terveysministeriön 20.5.1998 julkaisemassa tutkimuksessa selvitetään kolmen alkoholiverovaihtoehdon yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Niistä varovaisimmassa, ministeriön tuen saaneessa vaihtoehdossa veronalennus laskisi alkoholijuomien vähittäishintoja asteittain vain 15 %. Kahdessa muussa vaihtoehdossa hinnanalennus olisi 20 – 40 % ja 35 – 50 %.

Tutkimus tukee Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen ETLAn joulukuussa 1997 julkaiseman verotutkimuksen tuloksia veronalennuksen välttämättömyydestä. Se myös tukee ETLAn tuloksia siitä, että asteittainen veronalennus on valtiontalouden kannalta epäedullista. ETLAn tutkimus osoittaa, että kertaluonteinen ja pikainen veronalennus on valtiontaloudelle paras vaihtoehto, koska tällöin kerrannaisvaikutukset ehtivät vaikuttaa kansantaloudessa ennen alkoholijuomien tuontikiintiöiden väljenemistä EU:n normaalitasolle vuoden 2004 alussa.

Ministeriön teettämässä tutkimuksessa yliarvioidaan mahdollisuudet ylläpitää korkeaa valmisteveroa ja valtion verokertymää. Sen sijaan yksityishenkilöiden halukkuutta tuoda maahan alkoholijuomia väheksytään vaarallisella tavalla kun kysymys on valtiovallan päätöksistä, joilla voidaan tehdä uhanalaiseksi tuhansien alalla ja liitännäiselinkeinoissa toimivien työllisyys.

Oluen hintaa laskettava 30 % vuoden 1999 alussa
Sen lisäksi, että alkoholiveroja on alennettava pian, alennuksen on oltava riittävän suuri myönteisten taloudellisten vaikutusten aikaansaamiseksi. Panimoteollisuus vaatiikin, että alkoholijuomien vähittäisintoja lasketaan keskimäärin 30 % vuoden 1999 alussa. Oluessa 30 %:n hinnanalennus edellyttää 50 %:n veronalennusta.

Ruotsissa oluiden hinta laski vuoden 1997 alussa keskimäärin 17 %. Vähäinen hinnanalennus ei tyrehdyttänyt olutrallia Ruotsin ja Tanskan välillä, vaan se jatkuu entisellään. Suomessa viiniveroa laskettiin keskimäärin 17 % tämän vuoden alussa. Sekään ei ole hillinnyt alkoholijuomien yksityistä tuontia tai salakuljetusta.

Alkoholiverotulot laskevat veroratkaisuista riippumatta
– Alkoholiveronalennuksen välttämättömyys tiedostetaan Suomessa jo laajalti. Nyt tarvitaan ratkaisuja. Veronalennusta ei voida lykätä, eikä se ole vaihtoehto muille veronalennuksille, toteaa Panimoliiton hallituksen puheenjohtaja Jussi Länsiö.
– Alkoholiverotulot laskevat veroratkaisuista riippumatta. Veroratkaisuilla voidaan vaikuttaa siihen, valmistetaanko maassamme nautitut alkoholijuomat Suomessa vai haetaanko ne ulkomailta. Jälkimmäisessä tapauksessa verotulot jäävät saamatta, mutta haitat tulevat hoidettavaksi, muistuttaa Länsiö Vuoden Olutkauppiaan ja Olutravintoloitsijan 1998 julkistamistilaisuudessa.

viestintäpäällikkö Sirpa Rinne
puhelin (09) 1488 7238