Pekka Tiainen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajaksiSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton hallituksen puheenjohtajaksi on nimitetty Oy Sinebrychoff Ab:n toimitusjohtaja Pekka Tiainen. Panimoteollisuudella on edessään haasteellinen vuosi.

Panimoliiton uusi puheenjohtaja Pekka Tiainen kuvaa panimoteollisuuden lähitulevaisuutta haasteelliseksi. ”Olutveroa on korotettu vuoden aikana jo kahdesti, ja nyt juoma-alaa uhkaa myös virvoitusjuomaveron nosto,” hän toteaa. ”Virvoitusjuomavero on syrjivä ja kilpailullisesti epätasa-arvoinen. Sitä ei voida perustella myöskään kansanterveydellisin syin, sillä veron ulkopuolelle jää paljon samankaltaisia tuotteita, jotka sisältävät sokerin lisäksi myös rasvaa. Panimoalan joutuminen näin suureen vastuuseen valtion tuottotavoitteista ei ole hyväksyttävää, sille täytyy löytää vaihtoehto. Jo nykyinen taloustilanne yksin aiheuttaa omat haasteensa. ”

”Alalla viime vuonna hyvin käynnistynyt pullouudistus eli kierrätysmuovipullojen käyttöönotto on saatettu tämän vuoden aikana päätökseen. Juomapakkausten monimuotoisuus on kasvanut ja runsaasti erilaisia pakkauksia on tullut markkinoille. Muutos on ollut valtava ponnistus kaupalta ja juomavalmistajilta ja se on vaatinut huomattavia investointeja. Voimme olla suomalaisesta kierrätysjärjestelmästämme jälleen ylpeitä,” Tiainen kehuu.

Tiainen korostaa oluen asemaa ruokajuomana. ”Olut on meille tuttu ja läheinen juoma. Oluiden kirjo on laaja ja jokaiselle ruoalle ja maulle löytyy varmasti oma oluensa. Joulun alla haluan muistuttaa oluen perinteikkäästä roolista suomalaisessa joulupöydässä kinkun ja kalapöydän seurana.”

Panimoala edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa ja työllistää välittömästi ja välillisesti yli 30 000 suomalaista valmistus- ja jakeluketjun eri vaiheissa, maataloudessa, mallastamoissa, panimoissa, kuljetusalalla, kaupan alalla ja ravintoloissa.

Hallituksen edellinen puheenjohtaja, Oy Hartwall Ab:n toimitusjohtaja Yrjö Närhinen jätti Panimoliiton hallituksen elokuussa. Hän toimi liiton hallituksen puheenjohtajana tammikuusta 2009 alkaen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton hallituksen muut jäsenet ovat puheenjohtajan lisäksi toimitusjohtaja Lasse Aho, Olvi Oyj, toimitusjohtaja Jan-Kees Nieman, Oy Hartwall Ab sekä toimitusjohtaja Matti Heikkilä, Nokian Panimo Oy.

Toimitusjohtaja Pekka Tiainen, Oy Sinebrychoff Ab
p. (09) 294 991 (Sinebrychoff vaihde)

Toimitusjohtaja Tero Kallio, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
p. (09) 1488 71 (ETL vaihde), GSM 040 729 4513

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.