Panimoteollisuus tukee jälleen alaikäisten alkoholinkäytön vähentämistäSulje

AFTER EIGHTEEN -kannustuspalkinnot jaettiin lukuvuodelle 2005-2006

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tekee yhteistyötä Nuorten Akatemian kanssa alaikäisten alkoholinkäytön vähentämiseksi valtioneuvoston Alkoholiohjelman 2004-2007 tavoitteiden mukaisesti. Kuluvan lukuvuoden AFTER EIGHTEEN -kannustuspalkinnot jaettiin tänään seitsemälle yläasteelle. Pääpalkinnon 1000 euroa saivat kälviäläinen Lucina Hagmanin koulu ja kuopiolainen Hatsalan klassillinen koulu. Kannustepalkinnot parhaille alaikäisten alkoholinkäyttöä ehkäiseville toimintasuunnitelmille jaettiin tänään neljättä kertaa.

AFTER EIGHTEEN -kannustepalkinnot jaettiin tänä vuonna hieman edellisiä vuosia aiemmin, jotta kouluilla olisi paremmin mahdollisuus toteuttaa suunnitelmiaan jo kevään aikana. Palkituissa suunnitelmissa nuorten omaehtoinen toiminta ja muiden eri toimijoiden mukaan saaminen oli huomioitu mallikkaasti. Vanhempien tuki ja osallistuminen oli myös hyvin tärkeää. Toimintamuotoja oli ideoitu innostuneella otteella.

Pääpalkinnon 1000 euroa saivat kaksi yläastetta, kälviäläinen Lucina Hagmanin koulu ja kuopiolainen Hatsalan klassillinen koulu. Lisäksi pienemmillä palkintosummilla palkittiin viisi muuta yläastetta, oululainen Toppilan yläaste, vantaalainen Jokiniemen yhtenäiskoulu, turkulainen Lausteen perhekuntoutuskeskus ja Satulavuoren koulu sekä helsinkiläinen Itäkeskuksen peruskoulu. Kannustuspalkintoraadissa olivat mukana Nuorten Akatemian edustajat, panimoteollisuuden edustajat sekä koulujen edustajana opettaja ja opiskelija. AFTER EIGHTEEN -kannustepalkinto jaettiin nyt tässä muodossa neljättä kertaa. Tätä ennenkin alaikäisten alkoholinkäytön vähentämiseen kannustava AFTER EIGHTEEN -palkinto on jaettu kaksi kertaa hieman toisessa muodossa.

”Viime vuonna toteutuneen alkoholiveron alentamisen ja alkoholijuomien hintojen laskun ei tuoreen Nuorten terveystapatutkimuksen* mukaan ole onneksi todettu lisänneen alaikäisten alkoholinkäyttöä”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen. ”Tätä kehitystä pitää silti tukea edelleen. Nuoret ovat nopeita omaksujia, ja omaksuvat myös vastuulliset asenteet alkoholijuomiin, kun sitä tuetaan pitkäjänteisesti.”

Panimoteollisuus suhtautuu vakavasti alkoholin väärinkäyttöön ja siitä aiheutuviin ongelmiin. Alkoholipitoiset juomat kuuluvat vasta vastuulliseen aikuisuuteen ja ovat alaikäisen kasvulle ja kehitykselle haitallisia. Ala ei valmista eikä mainosta alkoholipitoisia juomia alaikäisille.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 040 777 1938
Mahis-toiminnan päällikkö Susanna Winter, Nuorten Akatemia, GSM 040 587 5197

* Nuorten terveystapatutkimus 2005, Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö 1997-2005, Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.