Panimoteollisuuden ympäristökuormitus laskenut merkittävästiSulje

Panimoalan tärkeimmät ympäristötaseen vertailuluvut osoittavat, että 2000-luvulla ympäristökuormi-tusta on saatu merkittävästi laskettua juomavalmistuksen sisäisiä prosesseja tehostamalla. Pakkauskierrätystä tulee kehittää jatkuvasti uudistuvalla ympäristömyönteisellä otteella kaikki toimijat huomioiden.

”2000-luvulla on saavutettu merkittäviä parannuksia ympäristöasioissa. Panimoalan ympäristötaseen avain-luvut kestävät mainiosti myös kansainvälisen vertailun ja kertovat pitkäjänteisestä työstä ympäristömyönteisen toimintatavan kehittämiseksi Suomessa”, totesi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa. Hän puhui Suomen Panimomestariyhdistyksen vuosikokouksen luentopäivässä perjantaina Helsingissä.

Ympäristötase kertoo, kuinka paljon raaka-aineita, energiaa ja muita materiaaleja teollisuus käyttää valmistettua olutlitraa kohden, ja kuinka paljon materiaaleja tuotannosta jää hyödyntämättä päästöiksi, jätevedeksi ja kaatopaikkajätteeksi.

Kaikki ympäristötaseen avainluvut kertovat pienemmästä ympäristökuormasta. Esimerkiksi kaatopaikalle päätyvän jätteen määrä tuotantoon nähden on 2000 luvulla laskenut yli 90 prosenttia vuosikymmenen alkuun verrattuna. Jätevettä syntyy nyt 25 % vähemmän kuin vuosikymmenen alussa, jäteveden orgaaninen kuorma on vähentynyt yli 30 prosenttia ja hiilidioksidipäästöt 17 prosenttia. Kaikki oluen tuotannosta syntyvä sivutuote, kuten mäski, hiiva, piimaa sekä kaikenlaiset pakkausjätteet ohjataan uudelleenkäyttöön lähes täysin. Jätteen syntymistä pyritään ehkäisemään ja jo syntynyt jäte lajitellaan tehokkaasti.

Ympäristötaseen avainluvut

2001 2010 Muutos %
Lämpö kWh/1000 litraa juomaa 240 189 -21
Sähkö kWh/1000 litraa juomaa 111 107 -3,6
Vedenkäyttö litraa per 1 litra juomaa 3,9 3,1 -21
Jätevesi litraa per 1litra juomaa 2,8 2,1 -25
Jäteveden orgaaninen kuorma COD, kg/1000 litraa 8,2 5,7 -30
Kaatopaikkajäte kg/1000 litraa 4,4 0,4 -91
Energiajäte polttoon kg/1000 l 4,4* 1,2 -73
Hiilidioksidipäästöt kg/1000 l (Valmistus, energiantuotanto, kuljetus) 172 142 -17

* luku vuodelta 2002

Panimot pakkauskierrätyksen edelläkävijöitä
Suomalaiset kuluttajat ovat omaksuneet pullojen ja tölkkien kierrätyksen erinomaisesti, ja palautusasteet ovat jo vuosia olleet lähellä sataa prosenttia. Alalla kiertää nyt sekä lasisia että muovisia, uudelleentäytettäviä ja materiaalina kierrätettäviä pulloja, sekä tölkkejä, joiden alumiini voidaan käyttää uudelleen lukemattomia kertoja. Kuluttaja näkee kierrätysjärjestelmästä vain jäävuoren huipun palauttaessaan pulloja palautuspisteisiin.

Panimot ovat olleet edelläkävijöitä kehittäessään pullonpalautusjärjestelmiä. Vuosikymmenien aikana Suomeen kehittyi panimojuomille yksi maailman parhaimmista, panttiin perustuvista pullokierrätysjärjestelmistä. Panimot olivat aktiivisesti mukana perustamassa 90-luvulla tölkeille omaa kierrätysjärjestelmää. Tölkkikierrätystä hoitamaan perustettiin yhdessä kaupan kanssa Suomen Palautuspakkaus Oy, Palpa.

Pakkauskierrätystä tulee kehittää yhdessä ja tasapuolisesti
Nykyisin Palpa, ja sen yhteydessä toimiva Ekopullo, huolehtivat Suomessa lähes kaikesta juomapakkauskierrätyksestä. Panimot ovat Palpan jäseniä muiden juomanvalmistajien ja kaupan organisaatioiden tavoin.

”Juomapakkausten kierrätysjärjestelmä on erittäin laaja sopimuksiin ja yhteistyöhön perustuva järjestelmä. Pantilliset juomapakkaukset ovat kierrätyksen edelläkävijöitä mihin tahansa muihin tuotteisiin ja pakkauksiin verrattuna,” toteaa Elina Ussa. ”Ympäristöä säästävä kehitys on nykyisin entistäkin tärkeämpää. Tarvitaan tuoretta ajattelua ja ennakkoluulotonta otetta. Myös Palpan pitää uudistua jatkuvasti vastaamaan näihin haasteisiin. Todellista ympäristömyönteisyyttä edistetään vain sillä, että kaikki ovat mukana kierrättämässä pakkauksia.”

Liite: Ympäristötaseen avainluvut 2000-luvulla, graafit (.pdf 18kt)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.