Panimoliitto tukee yläasteita ehkäisemään alle 18-vuotiaiden alkoholinkäyttöäSulje

Yläasteiden parhaat toimintasuunnitelmat palkittiin AFTER EIGHTEEN -kannustuspalkinnolla.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Nuorten Akatemian AFTER EIGHTEEN – kannustuspalkinnon yläasteiden parhaasta nuorten alkoholinkäyttöä ehkäisevästä toimintasuunnitelmasta saa tänään Halikon yläaste. Nyt jo kolmatta kertaa myönnettävällä kannustuspalkinnolla Panimoliitto tukee nuorten alkoholikasvatusta ja korostaa panimoteollisuuden vastuullisuutta alkoholijuomien valmistajana. Kaikkiaan kouluja palkittiin kahdeksan.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Nuorten Akatemia palkitsivat yhteensä kahdeksan yläastetta AFTER EIGHTEEN -kannustuspalkinnolla. Panimoliiton, Nuorten Akatemian sekä yläasteiden opettajien ja oppilaiden edustajista koostunut raati valitsi parhaaksi Halikon yläasteen laatiman toimintasuunnitelman. Pääpalkinto on 1000 euroa. Muut erityistunnustuksen saaneet koulut olivat laukaalainen Vihtavuoren koulu, pieksämäkeläinen Meriluodon koulu, Halsuan yläaste, kangasalalainen Harjulan koulu, Korpilahden yläaste, liperiläinen Viinijärven koulu sekä Sysmän yhteiskoulu. Yhteensä kannustuspalkintoja jaettiin 5000 euron arvosta. Kannustuspalkintorahat koulut käyttävät toimintasuunnitelmien erilaisten tempausten toteuttamiseen.

”Palkituissa suunnitelmissa tuli esille nuorten oma aktiivisuus ja halu vähentää alkoholinkulutusta keskuudessaan. Silloin toiminnalla on parhaat vaikutusmahdollisuudet”, toteaa raadin puheenjohtaja Agneta Selroos Hartwallilta. ”Olemme ilahtuneita siitä, että AFTER EIGHTEEN -kannustuspalkinto tuntuu saaneen kouluissa hyvin tunnettuutta ja hakemusten taso on jatkuvasti noussut. Kun näitä asioita kouluissa pohditaan, toimintasuunnitelmissa ne saavat konkreettisen muodon.”

Teollisuudenala ei valmista eikä markkinoi alkoholipitoisia juomia alle 18-vuotiaille. Silti alkoholijuomia päätyy alle 18-vuotiaiden käyttöön. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus haluaa osaltaan olla mukana ehkäisemässä lasten hyvinvoinnille alkoholista aiheutuvia haittoja, ja tukemassa nuorten kasvua vastuullisiksi aikuisiksi. Nuorten Akatemia on tehnyt kumppanuussopimuksen valtioneuvoston Alkoholiohjelman 2004 – 2007 kanssa. Nuorten Akatemian kautta panimoteollisuus osallistuu osaltaan Alkoholiohjelman toteutukseen.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Mahis-toiminnan päällikkö Susanna Winter, Nuorten Akatemia, p. (09) 3487 0602

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.