Panimoliitto on tyytyväinen mainontalain raukeamiseenSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto pitää hyvänä, ettei hallitus kiristä alkoholimainontaa. Voimassa oleva alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö on Suomessa yksi EU:n tiukimmista ja se toimii. Alkoholia ei nykyisin saa mainostaa televisiossa ennen kello 21. Kiellettyä on myös luoda mainonnassa kuva, että alkoholin käyttö edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä.

Panimoliiton jäsenyritykset noudattavat omassa mainonnassaan lakia tiukempaa sääntelyä. Liiton itsesääntelyohjeita päivitetään parhaillaan ja tulevaisuudessa liitto aloittaa alkoholimainosten ennakkotarkastukset.

”Tärkeintä on nyt antaa mahdollisuus elinkeinon omalle itsesääntelylle. Vaarana oli, että mitään hyötyjä saamatta mainonnan lisärajoituksilla olisi hankaloitettu tarpeettomasti kotimaisen panimoteollisuuden kilpailukykyä ulkomaisia toimijoita vastaan”, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa sanoo.

Suomesta puuttuu tutkimus siitä, millaista alkoholimainontaa Suomessa toteutetaan, miten se kohdistuu alaikäisiin sekä mitä tutkimuksen keinoin voidaan todeta toteutettujen mainontarajoitustoimenpiteiden vaikutuksista alaikäisten alkoholin käyttöön ja sen aloitusikään.

Mainoslain käsittely oli kaikkiaan monipolvinen prosessi, joka sai viime viikkojen aikana varsin erikoisia piirteitä. ”Mainoslain kiristämisestä tuli poliittisen nokittelun välikappale. Voisi sanoa tuopin kuohuneen reilusti yli äyräidensä”, Ussa toteaa. Panimoliitto pitää tärkeänä, että alkoholimainonnan säädösten kiristyksiltä pidättäydytään myös tulevalla hallituskaudella.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.