Panimoliitto korostaa paikallisen maltaan merkitystä teollisuudelleSulje

Kotimaisen maltaan saatavuus on panimoteollisuudelle tärkeää. Eri toimijoiden on hyvä pohtia yhdessä, miten tulevaisuudessa turvataan kotimaisen ja laadukkaan raaka-aineen kulkeminen pellolta pulloon, totesi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa tänään Mallasohran tuotannon mahdollisuudet -tilaisuudessa, jonka järjestivät Elintarviketeollisuusliitto/Kauppamallastamojen Yhdistys, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto, ja Vilja-alan yhteistyöryhmä.

Panimoliiton jäsenyritykset hankkivat tällä hetkellä maltaansa kotimaisista mallastamoista. ”On tärkeää, että jatkossakin kotimaassa viljellään ja tuotetaan sellaista mallasohraa, jolla on kysyntää. Keskeistä on viljelijän, mallastamon ja panimon välisen yhteistyön ja vuoropuhelun lisääminen”, Ussa korosti.

Suomessa viljellystä vilja-alasta noin joka kymmenes hehtaari on mallasohraa. ”Olut on puhdas luonnontuote, jonka pääasialliset raaka-aineet ovat kotimaisia. Voidaan hyvin puhua lähijuomasta”, Ussa totesi.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten osuus kotimaisen oluen myynnistä on noin 90 prosenttia. Pienpanimoiden tuotteista koostuu noin puolitoista prosenttia koko volyymista. Loput Suomessa myydyt olutmerkit ovat lähtöisin ulkomaisista panimoista. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tuontioluiden määrä on kymmenkertaistunut, mutta oluen myynti Suomessa on kokonaisuudessa laskenut.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.