« takaisin tiedotteisiin

Panimoliitto julkisti vaikuttajaviestinnän pelisäännötSulje

Panimoliitto julkisti pelisäännöt, joiden mukaisesti se tekee vaikuttajaviestintää. Vaikuttajaviestintää on tehty Suomessa pitkään, mutta alalta puuttuvat yhteiset pelisäännöt. Panimoliitto pitää tärkeänä julkista keskustelua asiasta ja haluaa tuoda julki pelisäännöt, joihin se on sitoutunut.

Panimoliiton vaikuttajaviestinnän pelisääntöjen mukaisesti liiton edustajat kertovat aina päättäjiä tavatessaan, ketä edustavat, missä roolissa ja mitkä ovat tavoitteet. Pelisäännöissä linjataan myös, ettei vaikuttamisen kohteelle tarjota taloudellista etua tavoitteiden edistämiseksi. Tilaisuuksissa ja niiden tarjoiluissa noudatetaan kohtuutta järjestelyissä.

Edunvalvontajärjestöjen yhteinen haaste on murtaa vaikuttajaviestintään liittyvää mystiikkaa. Vaikuttaminen on demokratian edellytys, mutta vaikuttamisen on oltava avointa ja läpinäkyvää. Avoimuuteen kuuluu eri näkemysten laaja-alainen kuuleminen lainvalmistelussa.

Yhteistyö elinkeinon kanssa on olennaista alaa koskevassa sääntelyssä. Panimoalan työllistävä vaikutus on merkittävä ja ala on tehnyt suuria investointeja Suomeen. Panimoala työllistää suoraan lähes 2 000 henkilöä ja välillisesti lähes 26 000 henkilöä. Panimoliitto peräänkuuluttaa, että Suomessa on jatkossakin olosuhteet, joissa panimoteollisuuteen on järkevää investoida. Suomen talous nostetaan yhteistyössä teollisuuden kanssa.

”On erittäin tärkeää, että alan osaamista ja kokemusta hyödynnetään. Vuoden alussa voimaan tullut laki alkoholimainonnasta on esimerkki huonosta lopputuloksesta, kun elinkeinon osaamista ei käytetty. Sosiaalisen median rajoituksia on mahdoton valvoa ja toisaalta tavaramerkkien kieltäminen jakeluautojen kyljistä oli ylimitoitettu toimenpide”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Viime aikoina julkisuudessa on käyty keskustelua lobbarirekistereistä. Panimoliitto suhtautuu myönteisesti ehdotukseen lobbarirekisterin perustamisesta eduskuntaan.

Panimoliiton vaikuttajaviestinnän pelisäännöt:

  • Kerromme avoimesti ketä edustamme, ja mitkä ovat tavoitteemme.
  • Otamme asioihin kantaa Panimoliiton edunvalvojan roolissa.
  • Valmistelemme asiamme huolella ja toimimme oikeaan aikaan.
  • Kerromme kaikki asiaan liittyvät olennaiset näkökulmat, myös erilaiset mielipiteet.
  • Emme tarjoa taloudellista tai vastaavaa etua vaikuttamisen kohteelle edistääksemme tavoitteidemme toteutumista.
  • Noudatamme tilaisuuksissa, tarjoiluissa ja lahjoissa tavanomaisia ja kohtuullisia järjestelyjä.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.