Panimoliitto haluaa tiivistää yhteistyötä pienpanimoiden kanssa

18.01.2019

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton uusi toimitusjohtaja Riikka Pakarinen haluaa tiivistää yhteistyötä pienpanimoiden kanssa ja toivoo, että yhä useampi pienpanimo tulisi osaksi Panimoliittoa. Tällä hetkellä suurin osa pienistä panimoista muodostaa yhdessä Suomen Pienpanimoliiton.

”Suomi on pieni maa ja vain tiiviillä yhteistyöllä voimme luoda panimoalasta osan vielä suurempaa suomalaista menestystarinaa. Leveämmillä hartioilla mahdollisuudet laajentaa toimintaa myös rajojen ulkopuolelle ja vientiin kasvavat”, Riikka Pakarinen pohtii.

Toimitusjohtajan mukaan pienpanimot ovat viimeisten vuosien aikana kehittyneet hurjasti ja tuotevalikoima on kasvanut vauhdilla. Pakarisen mielestä pienpanimoiden tukemiseksi voitaisiin miettiä verotuksellisia keinoja, jotta kehitys jatkuisi nykyisenlaisena.

”Tällä hetkellä 50 prosentin veroetu koskee panimoita, jotka tuottavat vuositasolla maksimissaan 500 000 litraa. Mielestämme tämän rajan nostamista voitaisiin harkita. Tämä muutos tukisi useamman aidon pienpanimon kasvua huomattavasti enemmän. Alle 500 000 litraa tuottavien pienpanimoiden veroalennusta voisi vielä jopa suurentaa 50 prosentista”, Pakarinen toteaa.

Samanaikaisesti Panimoliitto kyseenalaistaa 15 miljoonan litran ylärajan veroedulle. Se on suhtellisesti korkea muihin EU-maihinkin verrattuna. Suomen markkinakoko huomioiden yli 10 miljoonan litran vuosituotanto mahdollistaa teolliseen toimintaan rinnastettavan valmistuksen esimerkiksi Private Label -tuotantoon osallistumisen kautta. Nykyisellä mallilla veroetu ei pelkästään rikastuta olutkulttuuria, vaan kohdistuu myös suoraan halvimman olutkategorian hintaketjuun.  Panimoliitto kannattaa veroetua, kun tuki kohdistuu kotimaista olutkulttuuria rikastuttavan markkinan kehittämiseen, ja sellaiseksi etu on Panimoliiton käsityksen mukaan alun perin myös tarkoitettu.

Riikka Pakarinen, 040 580 0833
Toimitusjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto