Panimoliiton ennakkotarkastustoimikunnan kokoonpano laajeneeSulje

Panimoliiton alkoholijuomien tv-mainonnan syksyllä työnsä aloittanut ennakkotarkastus-toimikunta saa uuden jäsenen, kun Tuula Sario Kuluttajaliitosta liittyy toimikuntaan. Jatkossa panimoiden tv-mainontaa tarkastaa viisihenkinen asiantuntijajoukko. Sarion mukaantulo tuo toimikunnan työskentelyyn kaivattua kuluttajanäkökulmaa.

Toimikunta on panimoalasta riippumaton työryhmä, jossa on asiantuntemusta mm. markkinoinnista, mainonnasta sekä juridiikasta. Kuluttajaliitossa johtavana lakimiehenä toimiva Tuula Sario tuo toimikuntaan erityisesti kuluttajanäkökulmaa. Puheenjohtajana toimii varatuomari Marja-Leena Mansala. Työryhmän toimintaan on haettu malli lääketeollisuuden vastaavasta itsesäätelyelimestä.

Panimoalan ennakkotarkastustoimikunta

Puheenjohtaja varatuomari Marja-Leena Mansala, IPR University Center (Immateriaalioikeusinstituutti)
Kauppaoikeuden dosentti, OTT, varatuomari Taina Pihlajarinne, Helsingin Yliopisto
Toimitusjohtaja Mika Sarimo, Marketing Clinic Finland Oy
Toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Johtava lakimies Tuula Sario, Kuluttajaliitto- Konsumentförbundet ry

Toimikunta tarkastaa kaikki alkoholipitoisten panimojuomien tv-mainokset
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton alkoholimainonnan ennakkotarkastustyöryhmä aloitti toimintansa alkusyksystä. Kaikki tällä hetkellä televisiossa esitettävä alkoholimainonta on jo toimikunnan ennalta tarkastamaa. Alkoholijuomien tv-mainosten ennakkotarkastus on osa Panimoliiton keväällä uudistettua alkoholijuomien markkinointiviestinnän ohjetta.

Ennakkotarkastustoimikunnan tehtävä on tarkastaa kaikki Hartwallin, Olvin, Sinebrychoffin ja Nokian Panimon alkoholijuomien televisiomainokset ennen julkista esitystä joko niiden valmistuttua tai käsikirjoitusvaiheessa. Mainosten on noudatettava paitsi Suomen alkoholilainsäädäntöä ja viranomaisten ohjeistusta, myös panimoalan omaa vastuullisen markkinointiviestinnän itsesäätelyohjet-ta. Toimikunnan lausunto on sitova, ja sen rikkomisesta seuraa sanktio.

Mainontaa valvotaan Suomessa tiukasti. Viranomaiset tarkkailevat mainonnan lainmukaisuutta ja Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) katsoo, että mainokset noudattavat hyvää tapaa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ennakkotarkastustoimikunta
Puheenjohtaja Marja-Leena Mansala, p. 040 736 2035

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.