Panimojuomien myynti laskiSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2011–31.3.2011

Vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti oli 163,8 miljoonaa litraa. Kokonaismyynti laski 4,5 miljoonaa litraa, mikä oli 2,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna tammikuusta maaliskuun loppuun ulottuvalla ajanjaksolla. Siiderien myynti kasvoi 5,5 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi noin prosentin edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Oluen, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien myynnit laskivat. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta maaliskuun loppuun mennessä yhteensä 83,5 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta laskua oli 3,4 miljoonaa litraa, eli 3,9 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 7,6 miljoonaa litraa. Laskua oli 0,3 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia. Siiderimyynti kasvoi edellisen vuoden tasosta 0,3 miljoonaa litraa eli 5,5 prosenttia. Siidereitä myytiin tammi-maaliskuussa yhteensä 6,2 miljoonaa litraa.

Maaliskuun loppuun mennessä Hartwall, Nokian Panimo, Olvi ja Sinebrychoff myivät virvoitusjuomia 54,4 miljoonaa litraa, joka on 1,3 miljoonaa litraa (2,4 %) vähemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten. Kivennäisvesiä myytiin 12,2 miljoonaa litraa. Kivennäisvesien myynti nousi 0,1 miljoonaa litraa eli 1,1 prosenttia.

Kustannukset nousevat – ei veronkorotuksille

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto muistuttaa panimoalan markkinoiden muuttumisesta entistä haasteellisemmaksi. Panimoteollisuuden ahdinkoa lisäävät muun muassa alati nousevat kustannukset. Elintarvikealan yritysten kustannukset nousivat viime vuonna keskimäärin 5,2 prosenttia. Energiakustannusten, raaka-ainekustannusten ja muiden materiaalikustannusten arvioidaan nousevan edelleen tänä vuonna.

Markkinoiden muutos ja kohoavat kustannukset vaikuttavat kotimaisen panimoteollisuuden kilpailukykyä heikentävästi. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on erittäin huolissaan, että tällaisessa markkinatilanteessa esitetään lisää veronkorotuksia. ”Suomessa on jo nyt Euroopan Unionin korkein olutvero ja se on lähes viisinkertainen Viroon verrattuna. Veronkorotusten seurauksena alkoholijuomien matkustajatuonti on lisääntynyt. On suuri riski, että jatkossakin jokainen veronkorotus kasvattaa yksityisen tuonnin määrää”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

”Panimoala on joutunut ahtaalle eri suunnasta tulevien paineiden keskellä. Jos kannattavuus laskee toiminnan tehostamisesta huolimatta liian alas, tämä heikentää mahdollisuuksia menestyä kilpailussa ulkomaisia tuotemerkkejä vastaan. Nyt tulee ehdottomasti pidättäytyä uusilta kotimaiseen panimoteollisuuteen kohdistuvilta rajoituksilta ja veronkorotuksilta”, Ussa painottaa.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2011–31.3.2011

Juoma 2011
Muutos
Muutos ed.
vuosi%
Olut 83,5 86,8 -3,4 -3,9
Siideri 6,2 5,8 0,3 5,5
Long drinkit 7,6 7,9 -0,3 -3,4
Virvoitusjuomat 54,4 55,7 -1,3 -2,4
Kivennäisvedet 12,2 12,0 0,1 1,1
Kokonaismyynti 163,8 168,3 -4,5 -2,7

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.