Panimojuomien myynti kasvoi hiemanSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2011–30.9.2011

Panimojuomia myytiin vuonna 2011 tammikuusta syyskuun loppuun yhteensä 625 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti nousi 2,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta syyskuun loppuun mennessä 313 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta nousua oli 8,7 miljoonaan litraa eli 2,8 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 33,8 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 1,5 miljoonaa litraa eli 4,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan. Siideriä myytiin 1,9 miljoonaa litraa eli 8 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Siideriä myytiin tammi-syyskuussa yhteensä 25,8 miljoonaa litraa.

Hartwall, Nokian Panimo, Olvi ja Sinebrychoff myivät kivennäisvesiä enemmän kuin tammi-syyskuussa vuonna 2010. Niitä myytiin 54 miljoonaa litraa ja kasvua oli 1,7 miljoonaa litraa eli 3,2 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 198,4 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti laski 0,9 miljoonaa litraa, eli 0,5 prosenttia. Kaiken kaikkiaan panimojuomien myynti nousi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna 12,8 miljoonaa litraa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa sanoo vuoden alussa korotetun virvoitusjuomaveron vaikuttaneen myyntiin. Huolimatta kesän lämpimistä säistä virvoitusjuomamyynti päätyi miinukselle. Suomessa juodaan virvoitusjuomia vähiten henkilöä kohden Pohjoismaissa.

Panimoliiton jäsenyritysten kokonaismyynti tammi-syyskuussa päätyi plussan puolelle. Koko kotimaan alkoholin kulutusta seuraavan Valviran viimeisimpien tilastojen mukaan tammi-heinäkuussa kulutus laski 1,7 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

”Näyttää siltä, että markkinat ovat pysyneet melko tasaisina ja jäsenyritystemme osuudet niistä ovat kasvaneet. Loppuvuotta on vaikea ennustaa, mutta toivomme, että kehitys jatkuu meille myönteisenä”, Ussa sanoo.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton nyt julkaisemat tammi-syyskuun tilastot sisältävät vain sen jäsenyritysten tiedot. Vuoden 2010 osalta tilasto ei sisällä kaupalle tehtyjä tuotemerkkejä.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2011–30.9.2011

Juoma 2011
Muutos
Muutos ed.
vuosi%
Olut 313,0 304,3 8,7 2,8
Siideri 25,8 23,9 1,9 8,0
Long drinkit 33,8 32,3 1,5 4,6
Virvoitusjuomat 198,4 199,3 -0,9 -0,5
Kivennäisvedet 54,0 52,4 1,7 3,2
Kokonaismyynti 625,0 612,3 12,8 2,1

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Projektipäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Katso miten tuontiolut vaikuttaa Suomeen ja suomalaisiin: www.kaljaralli.fi

Panimoliitto on myös Twitterissä www.twitter.com/panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.