Panimojuomien myynti kasvoi – alaikäisten alkoholinkäyttö väheniSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2011–30.6.2011

Suomalaiset joivat panimojuomia vuonna 2011 tammikuusta kesäkuun loppuun yhteensä 404,5 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti nousi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna 15,9 miljoonaa litraa eli 4,1 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät siideriä kesäkuun loppuun mennessä 16,9 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta nousua oli 1,9 miljoonaa litraa, eli 12,7 prosenttia. Long drink -juomien myynti kasvoi 9,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan. Juomia myytiin 21,1 miljoonaa litraa, nousua oli 1,9 miljoonaa litraa. Oluen myynti nousi edellisen vuoden tasosta 4,1 miljoonaa litraa eli 2,1 prosenttia. Olutta myytiin tammi-kesäkuussa yhteensä 204,4 miljoonaa litraa.

Hartwall, Nokian Panimo, Olvi ja Sinebrychoff myivät alkoholittomia juomia enemmän kuin tammi–kesäkuussa vuonna 2010. Virvoitusjuomia myytiin 130,2 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä myytiin 31,9 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti nousi 4,4 miljoonaa litraa, eli 3,5 prosenttia ja kivennäisvesimyynti 3,6 miljoonaa litraa eli 12,7 prosenttia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussan mukaan juomamyyntiä vauhdittivat lämmin alkukesä ja panimoiden panostukset vesien tuotekehitykseen. ”Panimot tuovat markkinoille jatkuvasti uusia maku- ja kivennäisvesiä ja kuluttajat ovat löytäneet ne omakseen.”

Nuorten alkoholikäyttäytymisestä hyviä tuloksia

Nuorten terveystapatutkimuksen 2011 mukaan alaikäisten alkoholin käyttö ja humalajuominen ovat vähentyneet ja raittiiden nuorten osuus on lisääntynyt. Sosiaali- ja terveysministeriön teettämästä tutkimuksesta selviää, että myönteinen kehityssuunta näyttää jatkuvan edelleen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Ussa pitää suuntaa hyvänä. ”Myönteistä kehitystä tulee tukea ja aikuiset voivat tehdä sen ottamalla vastuun alaikäisten alkoholin käytöstä. Nyt kun koulut alkavat ja nuoret kokoontuvat jälleen yhteen, on tärkeää muistaa, että alkoholi on täysikäisten juoma ja alkoholin välittäminen alaikäisille on laitonta.”

Liiton keväällä teettämästä tutkimuksesta ilmeni, että kaksi kolmesta suomalaisesta ei tuomitse alkoholin ostamista alaikäiselle. Tutkimuksen mukaan viidesosa suomalaisista ostaa alkoholia alaikäisille.

Tutkimuksen teki YouGov Finland. Nettikyselyyn vastasi toukokuun alussa yli tuhat suomalaista.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2011–30.6.2011

Juoma 2011
Muutos
Muutos ed.
vuosi%
Olut 204,4 200,3 4,1 2,1
Siideri 16,9 15,0 1,9 12,7
Long drinkit 21,1 19,2 1,8 9,5
Virvoitusjuomat 130,2 125,8 4,4 3,5
Kivennäisvedet 31,9 28,3 3,6 12,7
Kokonaismyynti 404,5 388,6 15,9 4,1

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Projektipäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Lue lisää alkoholiasennetutkimuksesta

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.