Panimojuomien kotimaanmyynti kasvoi ja palasi takaisin normaalille tasolleSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.−31.3.2015

Panimojuomien kotimaanmyynti kasvoi ja palasi takaisin normaalille tasolle

Panimojuomia myytiin tammi-maaliskuussa 2015 yhteensä 163,9 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti kasvoi 15,6 miljoonaa litraa eli 10,6 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin, Hartwallin, Nokian Panimon, Olvin, Red Bullin, Saimaan juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Yli 10 prosentin kasvusta huolimatta vuoden 2015 tammi-maaliskuun kotimaanmyynti 163,9 miljoonaa litraa ei ollut poikkeuksellisen hyvä, sillä vertailuajanjakson eli tammi-maaliskuun 2014 kotimaanmyynti oli ennätyshuono, vain 148,2 miljoonaa litraa. Vuoden 2015 tammi-maaliskuun myynneissä palattiinkin takaisin lähes vuoden 2013 tasolle, joka oli 164,4 miljoonaa litraa.

Vuoden 2014 alussa nostettiin sekä alkoholi- että virvoitusjuomaveroa. Veronkorotusten vuoksi kaupat ja ravintolat ostivat juomia varastoon alemmalla verotasolla loppuvuodesta 2013. Hamstrauksen vuoksi juomamyynti laski rajusti vuoden 2014 alussa.

”Panimojuomien kotimaanmyynti on palannut takaisin sille tasolle, jossa se vielä toissa vuonna oli. Ravintolamyynti on silti edelleen huolestuttavasti laskussa. Kulutuksen ohjaamiseksi ravintoloihin, pitäisi ravintolassa tarjoiltujen juomien arvonlisäveroa laskea ja happy hour -mainonta sallia”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-maaliskuussa 2015 olutta yhteensä 83,4 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti kasvoi 7,0 miljoonaa litraa eli 9,1 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 6,9 miljoonaa litraa ja siideriä 5,9 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti kasvoi 0,1 miljoonaa litraa eli 1,3 prosenttia ja siidereiden 0,5 miljoonaa litraa eli 8,6 prosenttia.

Kaikkein eniten kasvoi alkoholittomien juomien myynti. Virvoitusjuomia myytiin 53,8 miljoonaa litraa. Juomaryhmän myynti kasvoi 6,5 miljoonaa litraa eli 13,8 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 13,9 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 1,6 miljoonaa litraa eli 13,0 prosenttia.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2015−31.3.2015

Juoma 2015 2014 Muutos Muutos ed.
                 milj. l. milj. l. milj.l. vuosi %
Olut 83,4 76,4 7,0 9,1
Siideri 5,9 5,4 0,5 8,6
Long drinkit 6,9 6,8 0,1 1,3
Virvoitusjuomat 53,8 47,3 6,5 13,8
Kivennäisvedet 13,9 12,3 1,6 13,0
Kokonaismyynti 163,9 148,3 15,6 10,6

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.