« takaisin blogiin

Panimoalassa on potentiaaliaSulje

Suomessa on laskeva alkoholijuomien kotimarkkina. Alkoholinkulutus laskee Euroopassa yleisesti; Suomi ei tee trendin osalta poikkeusta. Kulutus myös siirtyy väkevistä kohti mietoja juomia. Sekin perin eurooppalainen juomatapamuutos.

Kotimaan myynnin supistuminen (veropolitiikasta johtuen osin Viron rajakaupan vauhdittamana) tarkoittaa kiristyvää kilpailua ja erottumisen tärkeyttä. Alan on panostettava tuotekehitykseen enemmän, tehtävä suomalaisia kiinnostavia tuotteita ja haettava kasvua myös viennistä.

Suomalaista olutta viedään noin 20 miljoonaa litraa vuodessa. Tästä noin puolet on vientiä Viroon, joka todennäköisesti palautuu suomalaisten turistien matkatuliaisina. Valitettavan suuri siivu kotimarkkinoista onkin siirtynyt Viron laivoille ja satama-alueelle. Kauppa käy siellä missä ostajatkin ovat!

Jäljelle jäävä osa vientiä on noin 2,5 % panimoiden kotimaanmyynnistä. Varsin vähän verrattuna Keski-Euroopan olutmaihin, joissa viennin osuus on jopa kuudesosa kotimarkkinoihin verrattuna.

Puhdas ja riittoisa juomavesi on suomalainen vahvuus, ja pohjoisen luonnon tuotteissa on eksotiikkaa. Kotimainen oluen valmistus nojaa kotimaisiin raaka-aineisiin. Vain mausteena käytettävä humala on tuontitarvike.

Markkinoilla erottuminen ja etenkin kiinnostavan ja halutun mielikuvan luominen on perusedellytys pärjätä niin kotimaan markkinoilla kuin viennissäkin. Kuluttajien pitää löytää tuote. Näkyvyys on tae onnistuneiden tarinoiden ja tuotemerkkien rakentamiselle.

Suomessa alkoholimainonta on eurooppalaisittain poikkeuksellisen tiukasti rajoitettua.

Alkoholijuomien mainonnalla ei kasvateta kulutusta, vaan jaetaan markkinoita eri toimijoiden kesken kypsillä markkinoilla.

Suomen tiukasti rajoitetun alkoholimainonnan vuoksi tuotteelle pitäisi tehdä eri mainoskampanja kotimaahan ja vientiä varten. Se ei ole kannattavaa ja lisää tarpeettomasti viennin kustannuksia.

Alkoholimainontaa koskevissa viimeisimmissä lakimuutoksissa ei huomioitu elinkeinon edellytyksiä toimia kilpailluilla markkinoilla. Panimoalalla pidetään tärkeänä, että alkoholilain mainontapykälä avataan uudelleen alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä ja laki palautetaan sellaiseksi kuin se oli ennen vuoden 2015 muutoksia.

On hyvä muistaa, että nuorten alkoholinkulutus on laskenut koko 2000-luvun, ja alkoholimainonta sallittiin vasta EU-jäsenyyden myötä 1995. Piilottelu ja mystifioiminen eivät ole tie fiksumpaan juomakulttuuriin.

Panimoalalla on paljon potentiaalia. Järkevä elinkeinopolitiikka valjastaa sen yhteiskunnan hyväksi. Päättäjillä pitää olla rohkeutta muuttaa viime vuosien harkitsemattomia päätöksiä. Elinvoimaiselta elinkeinolta ei kannata nyppiä siipiä.

Panimoalassa on potentiaalia – slidet

Reportaasi alkoholimainonnasta

EU-tilastot

Nuorten alkoholinkulutus on laskenut koko 2000-luvun

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *