« takaisin tiedotteisiin

Panimoalan myynti kohosi 725 miljoonaan litraanSulje

Panimoalan myynnin kehitys kotimaassa 1.1. – 31.12.1997:

Panimoalan myynti kotimaassa kohosi vuonna 1997 ennätykselliseen 724,8 miljoonaan litraan. Kasvua edellisvuoteen oli 5,2 %. Myynti kohosi enimmäkseen virvoitusjuomien ja kivennäisvesien ansiosta, sillä niiden myynti kohosi yhteensä 25,8 miljoonalla litralla ja oluen myynti 9,7 miljoonalla litralla. Juomakauppaa vauhditti vuosisadan lämpimin kesä.

Oluen myynti kasvoi 417,0 miljoonaan litraan. Myynti kasvoi edellisvuodesta
2,4 %, mikä oli sesonkiajan suotuisista sääolosuhteista huolimatta odotettua vähemmän. Oluen myynti nousi lähinnä vähittäiskaupoissa, huoltamoilla ja kioskeissa, joihin panimot myivät 3,5 % edellisvuotta enemmän. Myynti anniskeluun ja Alkoon pysyi lähes ennallaan.

Huomattava osa oluesta tuodaan nykyään maahan yksityisesti, ja se heijastuu suoraan kotimaan myyntilukuihin. Voimakkaimmin yksityinen tuonti näkyi viime vuonna vahvan oluen myynnissä, joka laski edelleen. Henkeä kohden laskettu oluen tilastoitu kulutus nousi 81 litraan (1996: 80 l). Oluen todellinen kulutus, johon sisältyy myös tilastoimaton kulutus, noussee runsaaseen 90 litraan.

Vuonna 1997 virvoitusjuomien myynti kohosi 262,4 miljoonaan litraan, kivennäisvesien 45,4 miljoonaan litraan. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti on ollut kasvussa jo neljän vuoden ajan, mutta viime vuonna kivennäisvedet kasvoivat erityisen voimakkaasti (+28 %). Kivennäisvesistä on selvästikin tullut suomalaisille aiempaa tavanomaisempi janonsammuttaja ja ruokajuoma. Myös kuluttajien ostovoiman koheneminen ja poikkeuksellisen lämmin kesä edistivät myyntiä. Henkeä kohden laskettu kulutus nousi virvoitusjuomissa 51 litraan (1996: 48 l) ja kivennäisvesissä 9 litraan (1996: 7 l).

Myynnin seuranta perustuu Oy Hartwall Ab:n, Olvi Oy:n, Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy:n ja Oy Sinebrychoff Ab:n kotimaan myyntiin.

Lisätiedot
viestintäpäällikkö Sirpa Rinne
puhelin (09) 1488 7238