Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tukee nuorten alkoholikasvatusta AFTER EIGHTEEN -kannustepalkinnoinSulje

AFTER EIGHTEEN -kannustepalkinnot jaettiin jälleen yhteistyössä Nuorten Akatemian kanssa yläasteiden parhaille, nuorten alkoholinkäyttöä ehkäiseville suunnitelmille. Kannustepalkinnot jaettiin tässä muodossa nyt toisen kerran. Kouluja palkittiin kaikkiaan kuusi, joista pääpalkinnon 1000 euroa ja virvoitusjuomia vastaanottivat Kellokosken yläaste Tuusulasta sekä Kontiolahden koulu. Yhteensä kannustepalkintoja jaettiin 5000 euron arvosta.

Parhaiksi suunnitelmiksi valikoituivat Tuusulalaisen Kellokosken yläasteen sekä Kontiolahden koulun alkoholinkäyttöä ehkäisevät toimintasuunnitelmat. Niiden suunnitelmat kertoivat oppilasjohtoisesta, toiminnallisesta ja pitkäjänteisestä toiminnasta, jossa oppilaiden vanhemmat ovat myös aktiivisesti mukana. Toimintamallit olivat monipuolisia ja valmiita toteutettaviksi. Yhteistyössä oli mukana myös koulun ulkopuolisia tahoja. Suunnitelmissa oli erilaisia koulun arkeen sopivia toteutuksia, kuten oppilaiden pitämiä oppitunteja, seikkailupäiviä ja päihteetön disko. Päihdestrategiaa toteutettiin luovasti myös musiikkiluokan voimin toteuttamalla säestys, taustakuoro ja video päihdeteemaiseen räppiin.

Iisalmelainen Juhani Ahon koulu sekä kotkalainen Karhulan koulu saivat molemmat toisen kannustuspalkinnon, 800 euroa. Sallan yläaste ja Joensuun lyseon peruskoulu palkittiin 700 euron kannustepalkinnoilla.

AFTER EIGHTEEN hankkeen tarkoituksena on tukea nuorten alkoholikasvatusta. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on tehnyt yhteistyötä Nuorten Akatemian kanssa Mahis-toiminnassa jo vuodesta 2000 ja Note-toiminnassa vuodesta 2002. Kannustepalkinnot yläasteille jaetaan tänä vuonna toisen kerran. Erityisesti kevään alkoholiveron alennuksen ja Viron EU jäsenyyden aiheuttamassa muuttuvassa tilanteessa Panimoteollisuus haluaa korostaa vastuullisuuttaan alkoholipitoisten juomien valmistajana.

Parhaat suunnitelmat valitsi raati, johon kuului edustajia Panimoliitosta ja Nuorten Akatemiasta, opettajia sekä yhdeksännen luokan oppilas. Suunnitelmia vastaanotettiin arvioitavaksi yläasteilta ympäri Suomea, yhteensä 13 kappaletta. Raati piti osanottoa hyvänä ja hakemuksia korkeatasoisina. AFTER EIGHTEEN kannustepalkinnon saaneita hankkeita esitellään syksyn aikana Nuorten Akatemian verkkosivuilla http://www.nuortenakatemia.fi/.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Mahis-toiminnan päällikkö Susanna Winter, Nuorten Akatemia, p. (09) 3487 0602

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.