« takaisin tiedotteisiin

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden myynti kasvussaSulje

Panimoalan myynnin kehitys kotimaassa 1.1. – 30.4.1998:

Kotimaisen oluen, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti kohosi vuoden neljänä ensimmäisenä kuukautena yhteensä 215,9 miljoonaan litraan (+3,4 %). Eniten kohosi kivennäisvesien myynti. Oluen myynti ylitti edellisvuoden vastaavan jakson myynnin vain hieman.

Oluen kotimaanmyynti laski kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, mutta huhtikuu käänsi myynnin hienoiseen nousuun. Olutta myytiin alkuvuonna 122,2 miljoonaa litraa (+0,5 %). Keskioluen myynti kohosi (+0,7 %), mutta vahvan ja myös miedon oluen myynti jäi viimevuotista alhaisemmaksi. Oluen kotimaanmyynnin vähäisestä kasvusta huolimatta oluen todellinen kulutus on nousussa. Kasvava osa oluesta ostetaan tax free -myymälöistä tai tuodaan itse ulkomailta.

Kotimaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden myynti vähittäiskaupoille, kioskeille ja huoltamoille kohosi 2,4 %. Kasvu oli seurausta keskioluen myynnin kohoamisesta. Myynti Alkoon laski 2,9 % ja myynti ravintoloihin 2,6 %. Alkon ja ravintola-alan myynnin kehitykseen vaikuttaa oluen yksityisen maahantuonnin lisääntyminen.

Runsaat 40 % panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden myynnistä koostuu virvoitusjuomista ja kivennäisvesistä. Niiden myynti on noussut vuodesta 1994. Kuluvan vuoden tammi-huhtikuussa virvoitusjuomien myynti kohosi 77,8 miljoonaan litraan (+3,7 %). Erityisesti sokerittomat kevytvirvoitusjuomat kasvattivat osuuttaan nousten viidennekseen virvoitusjuomien myynnistä. Hiilihapotettujen kivennäisvesien myynti kohosi 15,9 miljoonaan litraan (+30,6 %). Kivennäisvesien suosiota on nostanut mm. kevyt palautettava muovipullo ja tuotevalikoiman laajeneminen.

Myynnin seuranta perustuu Oyj Hartwall Abp:n, Olvi Oyj:n, Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy:n ja Oy Sinebrychoff Ab:n kotimaan myyntiin.

Lisätiedot
viestintäpäällikkö Sirpa Rinne
puhelin (09) 1488 7238