Olutmyyntiä kasvatti raju hintakilpailuSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.-30.6.2004

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaan juomamyynti ensimmäisen puolen vuoden aikana kasvoi 1,6 prosenttia edellisestä vuodesta. Pääasiassa kasvu tuli keskioluen myynnistä, johon vaikuttivat erityisesti juhannuksen rajut tarjoukset päivittäistavarakaupoissa. Oluen myynti kasvoi 6 prosenttia. Myös kivennäisvesien myynti kasvoi 7,6 prosenttia kesäkuun loppuun mennessä. Virvoitusjuomien myynti sen sijaan notkahti 5 %.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät juomia yhteensä 407,2 miljoonaa litraa tammikuun alusta kesäkuun loppuun muodostuvalla ajanjaksolla. Kokonaismyynti kasvoi 6,4 miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Oluen myynti kasvoi kuusi prosenttia kesäkuun loppuun mennessä kylmistä kesäsäistä huolimatta. Kasvu muodostui yksinomaan päivittäistavarakaupoissa myytävän keskioluen myynnistä. Sekä vahvan oluen myynti että oluen ravintolamyynti laskivat merkittävästi. Keskiolutta myytiin erityisesti juhannuksen alla rajuin tarjoushinnoin, ja siitä muodostui kaupoille sisäänvetotuote. Yhteensä kotimaista olutta myytiin kesäkuun loppuun mennessä 204,6 miljoonaa litraa, joka on 11,5 miljoonaa litraa enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla.

Siideriä myytiin yhteensä 21,1 miljoonaa litraa, joka on 0,6 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Long drink -juomien myynti sen sijaan kasvoi 0,5 miljoonaa litraa, ja oli yhteensä 11,6 miljoonaa litraa. Kasvu aiheutui Alkossa myytävien vahvojen long drink -juomien myynnin lisäyksestä. Päivittäistavarakaupoissa myytävien long drink -juomien myynti laski.

Kivennäisvesien kasvutrendi jatkui. Pääasiassa hiilihapollisten pullovesien myynti ensimmäisellä puolivuotiskaudella oli yhteensä 31,4 miljoonaa litraa, joka on 2,2 miljoonaa litraa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kasvua oli 7,6 prosenttia. Virvoitusjuomia suomalaiset joivat yhteensä 138,6 miljoonaa litraa, joka on 7,2 miljoonaa litraa vähemmän kuin vuoden 2003 keväällä.

KOTIMAANMYYNTI TAMMI-KESÄKUU 2004

Juoma 2004
Muutos
Muutos
Olut 204,6 193,1 11,5 6,0
Siideri 21,1 21,7 -0,6 -2,9
Long Drinkit 11,6 11,1 0,5 4,7
Virvoitusjuomat 138,6 145,8 -7,2 -5,0
Kivennäisvedet 31,4 29,2 2,2 7,6
Myynti yhteensä 407,2 400,8 6,4 1,6

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Hintakilpailun seurauksena erittäin alas laskenut oluen hinta kotimaassa on toistaiseksi hillinnyt pahinta oluen yksityistuontia Virosta. Myöskään epävakaat kesäsäät eivät ole kannustaneet merimatkailuun. Jo nyt on kuitenkin nähtävissä, että matkustajien tuomat olutlastit ovat kasvaneet selkeästi henkeä kohden. Varsinaisen kesälomakauden alettua matkailijoiden tuoman oluen määräkin on todennäköisesti kasvanut. Oluen tarjouskilpailu ei voi jatkua loputtomiin. Selkeästi tarpeellinen pysyvä hinnanalennus saadaan ainoastaan laskemalla olutveroa edelleen. Vakaat hinnat rauhoittaisivat olutmarkkinoita kotimaassa ja estäisivät yksityistuonnin kasvun. Panimoteollisuus Suomessa työllistää välillisesti yli 30 000 suomalaista.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Risto Saarinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.