Olutmyynti tasaista – virvoitusjuomavero epätasa-arvoinenSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2009–30.6.2009

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden tuoreiden myyntilukujen mukaan panimojuomien kotimaanmyynti laski 1,6 prosenttia tammi-kesäkuussa. Yhteensä juomia myytiin 402,7 miljoonaa litraa. Olutmyynti pysytteli edellisvuoden tasolla ja long drink -juomat kasvoivat edelleen. Muiden juomien myynti laski.

Kesäkuun loppuun mennessä suomalaiset joivat yhteensä 402,7 miljoonaa litraa panimojuomia, eli olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä. Kokonaismyynti laski 6,6 miljoonaa litraa edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, eli 1,6 prosenttia.

Oluen myynti pysytteli lähes edellisvuoden tasolla. Yhteensä olutta myytiin 203,1 miljoonaa litraa. Laskua oli 0,2 miljoonaa litraa, eli 0,1 prosenttia.

Siiderin myynti laski 16,4 miljoonaan litraan, kun taas long drink -juomien myynti kasvoi 19,4 miljoonaan litraan. Siiderimyynti laski 2,8 miljoonaa litraa, eli yhteensä 14,5 prosenttia. Long drink -juomien myynti kasvoi 2,3 miljoonaa litraa, eli 13,2 prosenttia.

Liiton jäsenyritykset myivät virvoitusjuomia yhteensä 134,8 miljoonaa litraa kesäkuun loppuun mennessä. Virvoitusjuomamyynti laski 1,9 miljoonaa litraa, eli 1,4 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin yhteensä 29,1 miljoonaa litraa. Laskua oli 4 miljoonaa litraa, eli yhteensä 12,1 prosenttia.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2009 – 30.6.2009

Juoma 2009
Muutos
Muutos
Olut 203,1 203,4 -0,2 -0,1
Siideri 16,4 19,1 -2,8 -14,5
Long Drinkit 19,4 17,1 2,3 13,2
Virvoitusjuomat 134,8 136,6 -1,9 -1,4
Kivennäisvedet 29,1 33,1 -4,0 -12,1
Myynti yhteensä 402,7 409,4 -6,6 -1,6

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Virvoitusjuomavero epätasa-arvoinen

Hallitus on budjettiriihessä päättänyt palauttaa makeisveron ja nostaa virvoitusjuomien veroja. Virvoitusjuomavero ei ole uusi asia, vaan se on ollut Suomessa käytössä jo 40-luvulta lähtien.

”Virvoitusjuomavero on nykyisellään syrjivä ja kilpailullisesti epätasa-arvoinen, sillä se kohdistuu vain hiilihapotettuihin virvoitusjuomiin, kivennäisvesiin ja joihinkin mehuihin riippumatta siitä, sisältääkö juoma sokeria. Sen sijaan se jättää monet samankaltaiset juomat, jotka sisältävät paitsi sokeria, myös rasvaa, veron ulkopuolelle. Sitä ei siis voida perustella kansanterveydellisin syin. Tästä kertoo myös se epäjohdonmukaisuus, että hiilihapollisissa vesissä vero on, mutta hiilihapottomissa ei. Virvoitusjuomavero tulisikin verouudistuksen yhteydessä poistaa kaikilta vesiltä”, huomauttaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tero Kallio.

Jos veron korotus tulee vain virvoitusjuomille, joilla se jo nyt on, eikä kaikille sokeria sisältäville juomille (vrt. maitokahvit, mehut, jogurttituotteet), se on syrjivä ja kilpailullisesti epätasa-arvoinen. Tämä epäoikeudenmukaisuus on korjattava tasapuolisesti juomia kohtelevaksi,” vaatii Kallio. ”Keskimäärin vain kaksi prosenttia kuluttajien sokerinsaannista tulee virvoitusjuomista. Ei voi olla niin, että yksi tai kaksi toimialaa kantaa vastuun valtion 135 miljoonan euron verotuottotavoitteesta, joka nyt virvoitusjuoma- ja makeisteollisuudelle ollaan sälyttämässä.”

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Tero Kallio, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde), GSM 040 729 4513

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.