Olutmyynti laskussa, alkoholiveron korotukset suuri riskiSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti vuonna 2008

Oluen myynti laski vuonna 2008 yhtensä 2,1 prosenttia. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia kulutettiin yhteensä 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vain long drink -juomien myynti kasvoi. Tölkki juomapakkauksena kasvatti osuuttaan edelleen, ja oluesta yli puolet pakataan nyt tölkkeihin. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

”Alkoholiverojen korotus ja kiristyvä taloustilanne ovat vaikuttaneet juomien myyntiin.” toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen. Panimojuomien veroja korotettiin vuoden 2008 alussa kymmenen prosenttia ja tämän vuoden alussa jälleen toiset kymmenen prosenttia. Hallitus on vaalikauden välitarkastelun yhteydessä päätynyt esittämään jälleen uusia alkoholiveron korotuksia.

”Suomen olutvero on jo nyt Euroopan Unionin korkein ja lähes viisinkertainen Viroon verrattuna. Julkisuudessa esillä olleet uudet alkoholiveron korotukset kasvattavat maiden välisen verotasojen eron sietämättömäksi. Samaan aikaan uhkana on myös Viron kruunun devalvoituminen. Nämä tekijät lisäävät yhdessä merkittävästi matkustajatuonnin räjähtämisen riskiä. Viime vuonna huippunsa kohonnut ja yhä lisääntyvä Viron matkailu siirtää myös muuta kulutuskysyntää ja palveluiden käyttöä Suomesta Viroon. Näin torjumme Viron kansantalouden taantumaa suomalaisten työn kustannuksella. Hallituksella tuleekin olla valmius purkaa nopeasti alkoholiveron korotukset, mikäli ne saavat aikaan odotettavissa olevia merkittäviä markkinahäiriöitä”, vaatii Jaatinen.

Kotimaista olutta myytiin vuonna 2008 yhteensä 417,4 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna laskua oli 8,9 miljoonaa litraa, eli 2,1 prosenttia. Lähes 80 prosenttia oluesta myytiin vähittäiskaupan kautta. Ravintolamyynti oli vajaat 18 prosenttia. Alkon osuus oluen myynnistä oli 2,6 %. Yli puolet oluesta myydään jo tölkissä. Tölkin osuus olutpakkauksena nousi 38 prosentista 52 prosenttiin.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät siideriä yhteensä 37,4 miljoonaa litraa. Siiderimyynti laski 9,1 prosenttia ja 3,7 miljoonaa litraa. Long drink -juomien kasvu sen sijaan jatkui, ja niiden myynti ylitti jo siiderimyynnin. Long drink -juomia myytiin yhteensä 38,0 miljoonaa litraa. Juomaryhmä kasvoi 12,3 prosenttia ja 4,2 miljoonaa litraa edellisestä vuodesta. Noin 40 % siidereistä ja long drink -juomista nautittiin tölkistä vuonna 2008.

Virvoitusjuomia myytiin yhteensä 270,1 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 64,4, miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 6,3 prosenttia, eli 4,3 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti laski 8,6 miljoonaa litraa eli 3,1 prosenttia edellisestä vuodesta. Sokerittomien virvoitusjuomien osuus virvoitusjuomamyynnistä kasvoi edelleen. Lähes 35 % virvoitusjuomien myynnistä oli sokerittomia juomia.

KOTIMAANMYYNTI 2008

Juoma 2008
Muutos
Muutos
Olut 417,4 426,3 -8,9 -2,1
Siideri 37,4 41,2 -3,7 -9,1
Long Drinkit 38,0 33,8 4,2 12,3
Virvoitusjuomat 270,1 278,6 -8,6 -3,1
Kivennäisvedet 64,4 68,7 -4,3 -6,3
Myynti yhteensä 827,3 846,6 -21,4 -2,5

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Lataa tästä tarkemmat tilastot:

Kotimaanmyynti 1980-2008 (pdf, 13 kt)
Oluen myynti jakeluteittäin 2008 (pdf, 11 kt)
Pakkausjakaumat 2008 (pdf, 11 kt)

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 7407, GSM 040 837 6794
Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.