Olutmyynti laski alkuvuonna edelleenSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2009–31.3.2009

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tammikuusta maaliskuun loppuun suomalaiset joivat panimojuomia yhteensä 168,5 miljoonaa litraa. Kokonaismyynti laski lähes neljä prosenttia. Olutmyynti laski 2,7 prosenttia, mutta myös alkoholittomien juomien, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynnit laskivat. Vain long drink -juomien myynti jatkoi kasvuaan 8,8 prosenttia.

Tammi-maaliskuun aikana Suomessa myytiin yhteensä 168,5 miljoonaa litraa olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tuoreista tilastoista. Määrä laski 3,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavalta ajanjaksolta. Alkoholipitoisten juomien myynti laski 3,0 miljoonaa litraa ja alkoholittomien juomien myynti 3,8 miljoonaa litraa edellisestä vuodesta.

Hartwall, Nokian Panimo, Olvi ja Sinebrychoff myivät olutta maaliskuun loppuun mennessä yhteensä 82,8 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta laskua oli 2,3 miljoonaa litraa, eli 2,7 prosenttia. Pääsiäinen ei ajoittunut tänä vuonna vuoden ensimmäiseen neljännekseen.

Siiderin myynti ylsi 6,3 miljoonaan litraan ja long drink -juomien myynti 7,3 miljoonaan litraan tammi-maaliskuun aikana. Siiderimyynti laski edellisen vuoden tasosta 1,3 miljoonaa litraa, eli kokonaiset 16,7 prosenttia. Long drink -juomissa sen sijaan oli kasvua 0,6 miljoonaa litraa, joka oli 8,8 prosenttia edellistä vuotta enemmän.

Virvoitusjuomia myytiin 59,7 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 12,4 miljoonaa litraa ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Virvoitusjuomamyynti laski 2,0 miljoonaa litraa, eli 3,3 prosenttia. Kivennäisvesimyynti taas laski 1,8 miljoonaa litraa, eli 12,4 prosenttia.

”Ensimmäisen lyhyen vuosineljänneksen myynnin perusteella ei voida vielä tehdä pitkälle meneviä arvioita koko vuoden juomamyynnin kehityksestä. Viimeaikaiset alkoholiveroratkaisut ja nykyinen taloudellinen tilanne eivät kuitenkaan lupaa hyviä näkymiä loppuvuodellekaan”, arvioi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen. ”Tulevan kesäkauden yksityinen matkailijatuonti on juomamyynnille ja koko alalle kriittinen kysymysmerkki.”

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2009 – 31.3.2009

Juoma 2009
Muutos
Muutos
Olut 82,8 85,1 -2,3 -2,7
Siideri 6,3 7,5 -1,3 -16,7
Long Drinkit 7,3 6,7 0,6 8,8
Virvoitusjuomat 59,7 61,8 -2,0 -3,3
Kivennäisvedet 12,4 14,2 -1,8 -12,4
Myynti yhteensä 168,5 175,2 -6,8 -3,9

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 7407, GSM 040 837 6794
Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.