Olutkulttuuri tutuksi ravintola-alan opiskelijoilleSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tarjoaa ravintola-alan opiskelijoille olutkoulutusta. Koulutuksen tarkoituksena on lisätä tulevan ravintolahenkilökunnan tietämystä oluesta ja tuntemusta olutkulttuurista. Koulutuksen toteuttaa Pieni Olutkoulu.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton rahoittamia koulutuksia ravintola-alan opiskelijoille on järjestetty vuodesta 2003 lähtien. ”Koulutukset ovat olleet erittäin suosittuja ja olemme päättäneet suuren kysynnän vuoksi jatkaa koulutuksien tarjoamista tänäkin vuonna. On tärkeää, että tulevat ravintola-alan ammattilaiset saavat oikeaa tietoa oluesta ja olutkulttuurista”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Pienen Olutkoulun kouluttaja Mikko Salmi on tehnyt monipuolista työtä oluen parissa yli kymmenen vuotta. Salmi kouluttaa vuosittain satoja ravintola-alan opiskelijoita ympäri maan yhteistyössä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton kanssa. ”Olutkoulutukset ja -maistatukset ovat yleistyneet viime vuosien aikana. Niitä tilaavat ravintola-alan koulujen lisäksi yritykset, mutta myös entistä enemmän yksityiset oluen ystävät erilaisiin juhliin kuten syntymäpäiville. Olutmaistatus on oiva keino tutustua oluen monipuoliseen maailmaan sekä oppia yhdistämään olut erilaisiin ruokiin. Olutta kannattaa myös rohkeasti kokeilla erilaisten ruokien valmistamisessa”, sanoo olutkouluttaja Mikko Salmi.

Salmella on pienpanimoyrittäjän koulutus ja hän on työskennellyt seitsemässä suomalaisessa panimossa. Hän valmistaa olutta kuukausittain ravintolapanimossa. Salmella on kokemusta oluiden valmistamisesta tilaustyönä ja ravintoloiden olutmenuiden suunnittelusta. Hän on tehnyt useita julkaisuja ja kirjoittanut artikkeleita oluesta ruoka- ja juomalehtiin.

Pieni Olutkoulu
Olutkouluttaja Mikko Salmi, p. GSM 040 734 4928

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Viestintäpäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.