Olut, terveys ja elämäntapaSulje

Pohjoismaisen panimoteollisuuden seminaari:

Pohjoismaiset panimojärjestöt isännöivät 26.4.2001 Kööpenhaminassa seminaaria, jonka aiheina ovat olut, terveys ja elämäntapa. Seminaarissa monet kansainväliset asiantuntijat esittelevät tutkimuksia, jotka liittyvät oluen ja alkoholin kohtuukulutuksen terveydellisiin ja sosiaalisiin tekijöihin.

Uusimmat tutkimustulokset oluen vaikutuksesta kehoon ja mieleen esitellään seminaarissa Kööpenhaminassa 26. huhtikuuta.
Seminaarin järjestävät pohjoismaisen panimoteollisuuden järjestöt: Bryggeriforeningen og Danske Laeskedrik Fabrikanter, Svenska bryggareföreningen, Bryggeri- og mineralvannforeningen (Norja)
ja Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry. Seminaarissa käsitellään oluen kohtuukulutusta ravitsemukseen, terveyteen
ja moderniin elämään liittyen.

”Seminaari on tämän alan uusimman tiedon esitys-
ja keskustelufoorumi. Olemme kutsuneet mukaan tutkijoita, joilla on seminaarin kahteen pääteemaan eli oluen kohtuukulutuksen terveydellisiin ja sosiaalisiin tekijöihin liittyviä uusia tuloksia”, Tanskan panimoyhdistyksen (Bryggeriforeningen og Danske Laeskedrik Fabrikanter) johtaja Niels Hald kertoo.

Seminaarissa kuusi tutkijaa kuudesta eri maasta käsittelee teemoja, joissa heijastuu olueen kohdistuva laaja tutkimus, jota tehdään kaikkialla maailmassa eri tieteiden näkökulmista. Oluttutkimusta kohtaan lisääntyvän mielenkiinnon syy on se, että olut on osa kulttuuria koko läntisessä maailmassa. On myös olemassa merkittävä yhteiskunnallinen tarve välttää alkoholin väärinkäyttöä ja saada enemmän tietoa kohtuullisen kulutuksen positiivisista vaikutuksista.

Hald korostaa, että seminaari käsittelee oluen kohtuukulutuksen vaikutuksia eikä sen väärinkäytön vaikutuksia. ”Seminaarin toisessa osassa käsitellään sitä, kuinka olisi mahdollista luoda järkevä ja tasapainoinen juomakulttuuri esimerkiksi kohtuukulutusta edistävillä kampanjoilla. Sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät voivat auttaa selittämään, miksi olut on useimmille ihmisille rentouttava ja positiivinen osa elämää ja joillekin se on väärinkäytön riski”, Hald sanoo.

Tanskan panimoyhdistys odottaa seminaariin yli 100 osallistujaa pääasiassa Tanskasta ja muista Pohjoismaista.

Pohjoismaisen panimoteollisuuden seminaari – Oluen kohtuukäytön terveydelliset ja yhteiskunnalliset edut järjestetään 26. huhtikuuta klo 9.00 – 16.00 osoitteessa
Bojesen Konference, Axelborg, Vesterbrogade 4A,
1620 Copenhagen V.

Lisää aiheesta:

Seminaarin sisältö englanniksi (PDF-dokumentti)
Artikkeli: Oluella hyvä vaikutus terveyteen (Winzip-tiedosto)
Esite: Kohtuullisen oluen kulutuksen edut (PDF -dokumentti)

Lisätietoja:
viestintäpäällikkö Sirpa Rinne