Olut sopii mainiosti perinteiseen suomalaiseen joulupöytäänSulje

Monet suomalaisen joulupöydän ruoat ovat sellaisia, joiden kanssa olut sopii mainiosti yhteen. Pöydässä on usein paljon kalaa eri muodoissa, laatikoita ja kinkkua. Olut on varma juomavalinta joulupöytään erityisesti kalapöydän kanssa, mutta myös läpi aterian.

84936

Monet suomalaisen joulupöydän ruokalajit ovat hyvin vaativia juomavalinnan suhteen. Lasimestarin silli, erilaiset maustesilakat, mäti ja graavilohi täydentyvät mainiosti raikkaalla oluella ryyditettynä. Monet huippukokit tietävät, että kalapöydän makuhaasteiden kanssa juuri olut toimii parhaiten. Olut sopii erinomaisesti myös kinkun ja laatikoiden kyytipojaksi.

Joulupöytään voi valita erityisesti kauteen sopivia jouluoluita. Vaalea lager-olut on aina varma valinta. Jos pitää mausteisemmista ja tuhdimmista oluista, voi niitä tarjota kinkun seuraksi tai aterian jälkeen maisteltaviksi.

Olut ja sen lähes alkoholiton serkku kotikalja ovat hyvin perinteisiä joulupöydän juomia. Taloustutkimuksen tuoreen jouluruokaselvityksen mukaan suomalaiset mainitsevat perinteisimpänä joulujuomana juuri kotikaljan. Toisena mainittiin maito, ja kolmantena olut.

Monen mielestä olut sopii jouluna parhaiten saunajuomaksi. Yli 30 prosenttia vastanneista tarjoaisi sitä joulupöydässä joko kalan tai kinkun, tai molempien seurana, tai sitten seurustelujuomana. Lähes puolet kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että joulupöytään kuuluu kotimainen olut.

Olut on miedoin alkoholijuoma
Olut on alkoholipitoisuudeltaan miedoin ja sen vuoksi myös vähäkalorisin alkoholijuoma. Joulun runsaiden herkkujen keskellä tämä on mukava muistaa. Kohtuullisesti nautittuna olut ei lihota. Tutkimusten mukaan oluella on myös useita terveyttä edistäviä vaikutuksia, kuten esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksiin, sokeritautiin ja osteoporoosiin sairastumisen riskin aleneminen.

Olut sisältää myös monia elintärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Myönteiset vaikutukset saavutetaan kuitenkin vain kun oluen kulutus on kohtuullista. Terveysvaikutukset ovat päinvastaiset kulutustason noustessa.

Oluttietous ja valinnanvara kasvaneet
Suomalaisten oluttietämys on viime vuosina kasvanut. Oluista kirjoitetaan jo runsaasti erilaisissa ruokalehdissä ja olutarvosteluita julkaistaan säännöllisesti. Erilaisten oluiden kirjo on kaupoissa ja ravintoloissa laaja ja valinnan varaa löytyy runsaasti.

Monelle maistuu parhaiten juuri perinteinen lager, joka on monen ruoan kanssa mainio yhdistelmä ja saunajuomana lyömätön. Se on aina hyvä valinta. Makuaisteja kannattaa kuitenkin välillä koetella myös uusilla oluttuttavuuksilla.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
p. (09) 1488 7601

Lähteet:
Jouluruokatutkimus 2009, Taloustutkimus
Kohtuullisen oluenkulutuksen vaikutukset, 4. painos, Brewers of Europe 2008

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.