Olut maistuu ruoan kanssa, parasta kuitenkin saunajuomanaSulje

Suomalaisten mielestä olut soveltuu parhaiten nautittavaksi ruoka- ja seurustelujuomana  sekä saunajuomana. Ruokajuomana nautittavaksi olut sopii 73 prosentin mielestä suomalaisista. Seurustelujuomaksi olut sopii lähes yhtä hyvin. Kaikkein parhaiten olut käy kuitenkin saunajuomaksi. Tätä mieltä on 95 prosenttia suomalaisista. Tulokset käyvät ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton syksyllä 2011 teettämästä juomatutkimuksesta.

Tutkimuksesta selviää, että miehet pitävät olutta selvästi suosituimpana ruokajuomanaan. Oluen jälkeen tulevat maito ja vesi. Naiset juovat ruoan kanssa ensisijaisesti vettä, kivennäisvettä, maitoa ja viiniä.

”Tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä on tuotteen maku. Lisäksi omat positiiviset kokemukset, edullinen hinta sekä tuotteen tunnettuus ovat suurimpia vaikuttavia tekijöitä”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton projektipäällikkö Outi Jalonen.

Olutta ei suositella ravintoloissa

Vain 14 prosentille vastaajista oli suositeltu ravintolassa olutta ruokajuomaksi viimeisen puolen vuoden aikana. Vastaajien mukaan tarjoilijoiden suhtautuminen oluen tarjoiluun ruokajuomana on pääosin neutraalia tai positiivista, mutta useimmiten he kuitenkin suosittelevat viiniä kuin olutta.

”Olutvalikoima on Suomessa tänä päivänä monipuolinen ja laaja. Joka ruoan kanssa löytyy sopiva olut. Kevyenä alkoholijuomana olut on vastuullinen valinta ruokapöytään ja myös alkoholiton olut maultaan erinomainen ruuan seuralaisena”, Jalonen sanoo.

Panimoliitto selvitti syksyllä 2011 oluen, siiderin ja long drink -juomien imagoa ja kulutustottumuksia kuluttajien keskuudessa. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy.

Tutkimus toteutettiin paneelikyselynä. Tutkimukseen osallistui 1263 suomalaista, jotka olivat iältään 20–74-vuotiaita. Vastaajat edustavat suomalaista väestörakennetta niin maantieteellisesti, ikäryhmittäin kuin sukupuolenkin perusteella. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on ±2,8 prosenttia.

Projektipäällikkö Outi Jalonen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711

Panimoliitto on myös Twitterissä twitter.com/panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.