Oluen veron lasku ainoa keino vakavien sisämarkkinahäiriöiden poistamiseksi korkean verotuksen maissaSulje

Euroopan panimoteollisuuden kattojärjestö Brewers of Europe:

Euroopan panimoteollisuuden kattojärjestö on huolissaan yhteismarkkinoiden toimimattomuudesta. Oluen korkea verotus aiheuttaa vakavia sisämarkkinahäiriöitä ja vääristää kilpailua erityisesti Pohjoismaissa ja Britanniassa, tiedotti Brewers of Europe keskiviikkona. EU:n Komission on kiinnitettävä erityistä huomiota korkean olutveron aiheuttamiin ongelmiin, jotta teollisuus ja kauppa saataisiin toimivaksi ja kuluttajien EU-oikeudet nauttia yhteismarkkinoista toteutuisivat.

”Ainoa tapa saavuttaa kasvutavoitteet ja toteuttaa EU:n yhteismarkkinoiden periaatetta on laskea korkeaa valmisteveroa korkean verotuksen maissa, ” sanoi Ebbe Dinesen, Brewers of Europen verokomitean ja Carlsberg UK:n puheenjohtaja tilaisuudessa.

Kuluttajien ei pitäisi joutua lähtemään naapurimaahan ostoksille, vaan kotimainen tuote tulisi voida ostaa kotimaasta kilpailukykyiseen hintaan.

Suomen panimoteollisuus on vaatinut olutveron edelleen puolittamista nykyisestä tasostaan. Oluen hintarakenne saataisiin näin kestävälle pohjalle. Kauppa ja panimot eivät voi loputtomiin kustantaa nykyisenlaista oluen alennusmyyntiä.

Muualla verkossa:
Bringing the Northern High Taxing Countries into the Single Market -julkaisu

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.