Oluen, siiderin ja long drink -juomien etiketteihin uudet ainesosaluettelot vuoden 2005 aikanaSulje

Kuluttajalle tarkempaa tietoa:

Hartwall, Olvi, Nokian Panimo ja Sinebrychoff ottavat käyttöön ainesosaluettelot tuotteidensa etiketeissä. Oluen, siiderin ja long drink -juomien etiketit kertovat pian kuluttajalle alkoholipitoisuuden lisäksi kaikki tuotteen valmistus- ja lisäaineet suomeksi ja ruotsiksi. Panimojuomilta ei kokonaista ainesosaluetteloa edellytetä, mutta panimoissa ne nähdään kuluttajaa palvelevina. Etiketteihin painettavat ainesosaluettelot ilmestyvät tuotteisiin vähitellen vuoden 2005 aikana. Virvoitusjuomissa ne ovat jo tuttuja.

Uusi EU-direktiivin mukainen asetus elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä tulee voimaan kuluvan vuoden marraskuussa. Asetuksen mukaan yli 1,2 alkoholiprosenttia sisältävissä juomissa tulee ilmoittaa vähintään niiden sisältämät allergeenit eli yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat. Panimojuomissa ilmoitettavia ovat gluteenia sisältävät viljat ja viljatuotteet sekä säilöntäaineina käytetyt rikkidioksidi ja sulfiitti, joiden pitoisuudet ovat yli 10 mg/kg tai 10 ml/l.

Panimojuomilta ei kokonaista ainesosaluetteloa edellytetä, mutta panimoissa ne nähdään kuluttajaa palvelevina. Ainesosaluettelo on kuluttajalle tutun näköinen muista elintarvikkeista. Esimerkiksi virvoitusjuomien etiketeissä ainesosaluettelot ovat olleet jo pitkään. Oluen, siiderin ja long drink -juomien ainesosaluettelot sisältävät tarvittavat merkinnät myös allergeeneista ja ne ovat siten uuden elintarvikeasetuksen mukaiset.

”Kokonaisten ainesosaluetteloiden käyttöönotto vastaa kuluttajien kasvavaan kiinnostukseen ravintoaineita kohtaan”, sanoo Hartwallin tutkimus- ja kehityspäällikkö Jorma Rasi. ”Kuluttajat ovat entistä tietoisempia ja kiinnostuneempia siitä, mitä suuhunsa laittavat.”

Vähäkaloristen ns. light-juomien etiketeissä ilmoitetaan myös juoman ravintoarvot. Jos juoma on makeutettu muulla kuin sokerilla, se ilmoitetaan myös. Merkintä ”Sisältää fenyylialaniinin lähteen” viittaa makeutusaine aspartaamiin. Long drink -juomissa etiketti kertoo lisäksi onko juoma valmistettu kokonaan tai osittain käymisteitse. Alle 4,7 %:n vahvuiset, päivittäistavarakaupoissa myytävät long drinkit ovat kokonaan käymisteitse valmistettuja, kun taas lisättyä alkoholia sisältävät long drinkit myydään Alkossa.

Uusia etikettejä voi juomapakkauksista etsiä jo lähiaikoina. Käytännössä ainesosaluettelot ilmestyvät juomapakkauksiin vähitellen kesän ja syksyn aikana. ”Uusista ainesosaluetteloista huolimatta juoma on edelleen samaa kuin ennenkin. Se ei muutu,” painottaa Sinebrychoffin kehitysjohtaja Esko Pajunen.

Lataa: Päällystemerkinnät-esitys (340 kt, ppt)

Kehitysjohtaja Esko Pajunen, Oy Sinebrychoff Ab, p. (09) 294 991
Tutkimus- ja kehityspäällikkö Jorma Rasi, Oy Hartwall Ab, p. (020) 717 111
Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.