Oluen myynti kasvoi alkuvuonna hieman, muu juomamyynti vaisuaSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2005 – 31.3.2005:

Vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitus-juomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti kasvoi 1,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Oluen myynti kasvoi 5,4 %, muiden juomien myynti oli laskeva. Viime vuoden rajujen toimintaympäristön muutosten vuoksi vertailu edelliseen vuoteen on kuitenkin näin lyhyellä tarkasteluajanjaksolla harhaanjohtavaa.

Yhteensä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät 172,3 miljoonaa litraa juomia. Myynti kasvoi 1,5 prosenttia, mikä oli 2,6 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuonna tammikuusta maaliskuun loppuun ulottuvalla ajanjaksolla.

Olutta myytiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä panimoilta kauppoihin ja ravintoloihin yhteensä 88,8 miljoonaa litraa. Myynti oli 5,4 prosenttia ja yhteensä 4,6 miljoonaa litraa suurempi kuin viime vuonna. Vertailu ensimmäisen vuosineljänneksen osalta viime vuoden lukuihin ei vielä kerro kokonaismyynnistä luotettavasti viime kevään rajujen muutosten vuoksi. Oluen myyntiä vauhdittivat tänä vuonna edelleen kauppojen rajut kampanjatarjoukset sekä maaliskuulle ajoittunut pääsiäinen. Viime vuonna oluen vero laski maaliskuun alusta. Sen seurauksena kaupat tyhjensivät varastojaan helmikuussa ja täydensivät niitä vasta maaliskuussa varautuen voimakkaaseen olutmyynnin kasvuun.

Siideriä myytiin yhteensä 7,3 miljoonaa litraa. Siiderimyynnissä oli pieni, 1,2 prosentin lasku. Long drink -juomien myynti pysytteli myös lähes samoissa luvuissa viime vuoteen nähden. Laskua oli 0,4 prosenttia. Yhteensä long drink -juomia myytiin 4,6 miljoonaa litraa.
Virvoitusjuomia myytiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä 58,5 miljoonaa litraa. Myynti laski 1,4 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin yhteensä 12,8 miljoonaa litraa, mikä oli 7,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2005-31.3.2005

Juoma 2005
Muutos
Muutos
Olut 88,8 84,2 4,6 5,4
Siideri 7,3 7,4 -0,1 -1,2
Long Drinkit 4,6 4,6 0,0 -0,4
Virvoitusjuomat 58,8 59,6 -0,8 -1,4
Kivennäisvedet 12,8 13,9 -1,1 -7,7
Myynti yhteensä 172,3 169,7 2,6 1,5

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Kaikki tutkimukset osoittavat, että alkoholijuomien yksityistuonti erityisesti Virosta on kasvanut merkittävästi ja on edelleen uhka kotimaisille juomavalmistajille. Yksinomaan olutta tuodaan ulkomailta tällä hetkellä keskimäärin yli 364 000 tölkkiä päivässä. Määrä olisi vieläkin suurempi jos hintataso Suomessa olisi korkeampi. Tuontiuhan vähättely on siis turhaa. Olutveron puolittaminen nykyisestä tasosta on ainoa tapa rauhoittaa olutmarkkinoita ja turvata kotimainen oluenvalmistus.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.