Oluen matkustajatuonti edelleen voimakastaSulje

TNS Gallupin yksityistuontiseuranta, kesä 2005

Oluen matkustajatuonti edelleen voimakasta TNS Gallupin mukaan oluen tuonti omaan käyttöön ulkomailta on kotimaisista hintakampanjoista huolimatta vakiintunut viime vuoden tasolle. Tuontiennuste tälle vuodelle on 39 miljoonaa litraa. Edelleen joka kymmenes olutlitra tuodaan ulkomailta ja yhä suurempi osuus tuodusta oluesta on ulkomailla valmistettua. Siiderin ja long drink -juomien tuonti on kasvanut viime vuodesta. Matkustajatuonti ajaa kotimaiset panimot ja kotimaisen oluen valmistuksen ahtaalle. Viron olutvero on vain murto-osa Suomen olutverosta, eikä Suomen panimoteollisuus pysty kilpailemaan sen kanssa nykyisellä olutverotasolla. Oluen vero tulisi puolittaa nykyisestä.

TNS Gallupin haastattelututkimus ulottuu viikolle 32, ja perustuu 15 512 toteutettuun haastatteluun. Haastatteluiden pohjalta laaditun arvion mukaan oluen matkustajatuonti tulee vuonna 2005 olemaan noin 39 miljoonaa litraa, joka on hieman korkeampi määrä kuin viime vuonna. Kesän hintakampanjat eivät näytä vaikuttaneen vähentävästi matkustajatuontiin. Lisäksi yhä kasvava osuus tuodusta oluesta on valmistettu muualla kuin Suomessa. Viron EU-jäsenyyden myötä oluen yksityistuonti hyppäsi viime vuonna 38 miljoonaan litraan. Vuonna 2003 olutta tuotiin vain 27 miljoonaa litraa.

Siiderin ja long drink -juomien matkustajatuonti on edelleen kasvussa. Tänä vuonna siideriä tuodaan omaan käyttöön ulkomailta arvion mukaan 6 miljoonaa litraa, joka vastaa yli 14 prosenttia viime vuoden kotimaan siiderimyynnistä. Long drink -juomien tuontiarvio on 5,5 miljoonaa litraa, joka on yli 23 prosenttia viime vuoden kotimaan long drink -myynnistä. Vuonna 2004 siideriä tuotiin 4,4 ja long drink -juomia 3,2 miljoonaa litraa.

Myös muiden alkoholijuomien matkustajatuonti on kasvanut. Mietoja viinejä arvioidaan tuotavan tänä vuonna 8,2 miljoonaa litraa, välituotteita 2,5 miljoonaa litraa ja väkeviä alkoholijuomia 12,7 miljoonaa litraa. (Vuosi 2004: viinit 6,5, välituotteet 2,6 ja väkevät alkoholijuomat 10,8 miljoonaa litraa.)

84273

Nykyisellä olutverotasolla panimoteollisuus ei pysty enää toimintaa tehostamallakaan kilpailemaan tuontioluen kanssa. Yksityistuonti syö toimintaedellytyksiä suomalaiselta teollisuudelta ja nakertaa suomalaisten työpaikkoja. Myös Ruotsissa harkitaan oluen veron laskua 30 prosentilla. Mikäli Ruotsikin laskee olutveroaan, on Suomen seurattava vähintään samalle tasolle. Tämä vastaisi nykyisen olutveromme puolittamista.

Tiivistelmä TNS Gallupin tutkimuksesta (PDF, 73kt)

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, p. (09) 1488 7407, GSM 040 837 6794
Tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, TNS Gallup Oy p. (09) 6135 0503, GSM 040 557 2393

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.