Oluen kotimaanmyynti kasvoi 3 prosenttia, juomien kokonaismyynti laskiSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.-30.9.2004.

Tammikuusta syyskuuhun ulottuvalla jaksolla olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin yhteensä 2,1 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Sateinen ja helteetön kesä ei kannustanut virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kulutukseen. Sen sijaan olutta myytiin Suomessa syyskuun loppuun mennessä 3,0 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna. Tutkimuksen mukaan oluen yksityistuonti ulkomailta on vähintään kaksinkertaistunut. Ilman kaupan kampanja-tarjouksia oluen yksityistuonti olisi ollut huomattavasti voimakkaampaa. Nyt olutta tuodaan vuositasolla noin 50 – 60 miljoonaa litraa pääosin Virosta ja laivoilta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät juomia yhteensä 624,7 miljoonaa litraa tammi-syyskuussa 2004. Kokonaismyynti laski 13,4 miljoonaa litraa edellisvuoteen verrattuna. Olutta myytiin syyskuun loppuun mennessä yhteensä 313,6 miljoonaa litraa. Ainoastaan keskioluen myynti päivittäistavarakaupoissa kasvoi, vahvan oluen myynti laski 9,7 prosenttia edellisestä vuodesta. Voimakkaat olutkampanjat suurissa marketeissa kasvattivat kolmosoluen kotimaanmyyntiä. Oluen myynti kauppojen kautta kasvoi 8 prosenttia, eli 17,1 miljoonaa litraa. Sen sijaan ravintolamyynti laski 7,8 prosenttia ja Alkoissa myydyn oluen määrä 12,8 %. Olutkampanjoista huolimatta oluen yksityistuonti keväällä EU:hun liittyneestä Virosta on kasvanut voimakkaasti.

Siideriä myytiin yhteensä 32,7 miljoonaa litraa kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Laskua oli 2,9 miljoonaa litraa. Long drink -juomia kulutettiin 2 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna, yhteensä 18,7 miljoonaa litraa.

Virvoitusjuomia myytiin suomalaisille 210,9 miljoonaa litraa syyskuun loppuun mennessä. Kivennäisvesiä myytiin yhteensä 49,2 miljoonaa litraa. Molempien myynti laski. Virvoitusjuomamyynti notkahti 7,6 %,
kivennäisvesimyynti 4,3 %.

KOTIMAANMYYNTI TAMMI-SYYSKUU 2004

Juoma 2004
Muutos
Muutos
Olut 313,6 304,0 9,2 3,0
Siideri 32,7 35,4 -2,9 -7,6
Long Drinkit 18,3 18,7 -0,4 -2,0
Virvoitusjuomat 210,9 228,3 -17,4 -7,6
Kivennäisvedet 49,2 51,4 -2,2 -4,3
Myynti yhteensä 624,7 638,1 -13,4 -2,1

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Oluen yksityistuonti kaksinkertaistunut tuontirajojen poistuttua
TNS Gallup on seurannut toukokuusta lähtien alkoholijuomien yksityistuontia kahden viikon jaksoissa. Tulosten perusteella voidaan olettaa oluen yksityistuonnin vähintään kaksinkertaistuvan tänä vuonna. Olutta tuodaan Suomeen tänä vuonna pääasiassa Virosta ja laivoilta noin 50 – 60 miljoonaa litraa. Siideriä tuodaan yksityistuontina noin 6 miljoonaa litraa ja long drink -juomia yli 4 miljoonaa litraa vuodessa. Todennäköisesti määrät ovat tätäkin suurempia, sillä vastaajilla on taipumus aliarvioida alkoholintuontiaan.

Olutkampanjointi kaupoissa ei voi jatkua loputtomiin. Oluen myynti epäterveillä katteilla ei ole kestävä tilanne ainakaan panimoille. Kun oluen hinnat nousevat, on pelättävissä kuluttajien ryntäys Viroon. Toimintatavat ovat jo kehittyneet, tuontikapasiteetti on olemassa ja testattu. Jos tuonti olisi ympäri vuoden tämän vuoden kesäkuukausien tasolla, nousisi maahantuodun oluen määrä jopa 80 miljoonaan litraan. Olutveron tulisi laskea lähemmäs Viron tasoa, jotta olutmarkkinat rauhoittuisivat ja yrityksille taattaisiin niiden toimintaedellytykset turvaava hintarakenne.

Tuontiseurantatutkimuksen tiivistelmä (pdf, 50kt)
Oluen rajakauppa (ppt, 526 kt)

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Risto Saarinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.