Lähes sata kotimaista olutta kisaa voitosta Suomen Paras Olut -kilpailussaSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Pienpanimoliitto vahvistavat yhteistyötään

Panimo ja -virvoitusjuomateollisuusliitto ja Pienpanimoliitto tiivistävät yhteistyötään. Tavoitteena on edistää ja vaalia olutkulttuuria. Liitoilla on runsaasti yhteisiä intressejä, joten entistä läheisemmän yhteistyön tekeminen on luontevaa.

Liitot ovat perustaneet yhdessä yhdistyksen Suomalainen Olut ry, joka kokoaa kattavasti kotimaiset olutelinkeinojen toimijat yhteen. Yhdistys järjestää oluenkuluttajien kanssa Suomen Paras Olut 2011 -kilpailun. Kotimaisten oluiden paremmuudesta kisataan 30. syyskuuta Lahden Sadonkorjuu-tapahtumassa.

”Suurilla ja pienillä panimoilla on jo paljon hyvää yhteistyötä. Tästä yritysten välisestä yhteistyöstä on syntynyt ajatus liittojen välisestä tiiviimmästä yhteistyöstä”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

”Tällä on merkitystä olutkulttuurille, jota molemmat liitot haluavat kehittää. Päinvastoin kuin usein luullaan, emme kilpaile isojen panimoiden kanssa vaan täydennämme toistemme valikoimaa ja tarjoamme kuluttajille laajan kirjon maukkaita oluita”, sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Pekka Kääriäinen.

Lähes sadan oluen katselmus

Suomen Paras Olut 2011 -kilpailussa on kymmenen eri sarjaa kotimaassa valmistetuille oluille. Sarjoihin on ilmoittautunut jo 98 erilaista olutta. Sarjoista seitsemän on varattu tölkkiin tai pulloon pakatuille oluille ja kolme hanatuotteille. Kisassa palkitaan jokaisen sarjan kolme parasta, joiden joukosta nimetään Suomen Paras Olut.

”Vuosittain järjestettävä Suomen Paras Olut -kilpailu tuo nykyistä laajemmin kaikkien oluenkuluttajien tietoon panimoiden valtavan monipuolisuuden ja oluiden erinomaiset makuvaihtoehdot”, sanoo Suomalainen Olut ry:n puheenjohtaja Matti Heikkilä.

Suomen Paras Olut -kilpailun finaali käydään Sadonkorjuu-tapahtumassa, Lahti Hallissa, perjantaina 30.9. klo 10.30 alkaen. Tulokset julkistetaan klo 17.

Kuluttajille tietoa kotimaisesta oluesta

Kilpailu on avoin kaikille kaupallisten panimoiden kotimaassa valmistetuille oluille, jotka ovat säännöllisessä anniskelu- tai vähittäismyynnissä.

”Kaikki kuluttajat eivät tiedä, että Suomessa valmistetaan pitkälti toistasataa erilaista olutta. Ne eivät ole ainoastaan perinteistä vaaleaa lageria, vaan käytännössä lähes kaikkia maailmassa valmistettavia oluttyyppejä on saatavilla myös kotimaisina vaihtoehtoina, Heikkilä tähdentää.

”On hyvä, että Suomen Paras Olut -kilpailu ottaa olutharrastajien lisäksi tavalliset kuluttajat mukaan arvioimaan eri olutlaatuja sekä kertomaan mieltymyksensä. Parhaimmillaan kilpailu herättää laajan yleisönkin rohkeasti kokeilemaan uusia olutlaatuja ja -makuja, Elina Ussa perustelee.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711