Kunniaa olutosaamisesta Ouluun ja SavonlinnaanSulje

Panimoliitto on valinnut vuoden olutosaajat. Vuoden Olutkauppiaaksi 1998 Panimoliitto nimitti Jukka Ruusun Oulusta ja Vuoden Olutravintoloitsijaksi 1998 Markku Jeskasen Savonlinnasta.

Vuoden Olutkauppias 1998 Jukka Ruusu on Oulun oluturanuurtaja. Hänen osaamiseensa voi tutustua KKK Supermarket Suuredussa. Raati kiitteli Suuredun olut-osastoa selkeydestä. Se on erillinen, hyvin rakennettu ja hoidettu kokonaisuus. Osastolla on oluelle ominaisia yksityiskohtia kuten uutuushylly, olutlaseja ja tietoa oluesta. Olutasiakkaita hyvin palvelevassa Suuredussa käytetään ostoskärryjä, joissa on olutkoreille suunniteltu teline. Raadin mielestä myös pullonpalautus Suuretuun on helppoa, ja palautuspisteen toiminnasta ja siisteydestä huolehditaan esimerkillisesti.

Vuoden Olutravintoloitsija 1998 Markku Jeskanen on toiminut oluen parissa jo vuosia. Hänen tuorein näyttönsä löytyy Olutravintola Sillansuusta Savonlinnan keskustasta. Raati piti Sillansuun omaperäisestä, hyvällä maulla luodusta olueen sopivasta miljööstä. Runsaan olutmerkkimäärän sijaan raati arvosti valikoiman muodostamaa kokonaisuutta. Sillansuussa valikoima on runsaahko, mutta raadin mukaan asiantuntemuksella koottu ja hallinnassa. Sillansuun selkeä olutlista sai raadilta erityiskiitoksen. Myös oluen taustatoiminnot ovat hyvässä hoidossa, ja oluen kanssa sopivaa suolapalaakin on tarjolla.

Vuoden Olutkauppias ja Olutravintoloitsija 1998:

Voittajat valittiin kuudesta finalistista, jotka oli seulottu 35:stä ehdokkaasta. Raadin mukaan finalistit olivat hyvin tasaveroisia, ja siksi valinnasta tuli vaikea. Olutosaamisen finaalipaikan saivat Heikki Kalliala (K-Tapsa, Perniö), Juha Riikola (Automarket Prisma, Joensuu), Jarkko Kovasiipi (Ravintola Old Bank, Turku) ja Esa Mustonen (Urho´s Pub, Helsinki).

Raadin puheenjohtajana oli toimitusjohtaja Risto Saarinen Panimoliitosta. Muut asiantuntijajäsenet olivat asiamies Hannu Hakala Suomen Hotelli- ja Ravintolaliitosta, panimomestari Ilkka Hyttinen Hartwallilta, myyntijohtaja Pertti Luoto Sinebrychoffilta ja toiminnanjohtaja Erkka Myötyri Suomen Olutseurasta.

Kunniamaininnat annetaan henkilöille, jotka edistävät suomalaista olutkulttuuria ja kohottavat oluen arvostusta. Ensimmäinen Vuoden Olutkauppias valittiin vuonna 1991 ja ensimmäinen Vuoden Olutravintoloitsija vuonna 1990.

viestintäpäällikkö Sirpa Rinne
puhelin (09) 1488 7238