Kotimaisen oluen myynti laskiSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 2003.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti viime vuonna oli yhteensä 834,9 miljoonaa litraa. Laskua oli 3,0 prosenttia. Kotimaisen oluen myynti jäi 2,4 prosenttia miinukselle edellisen vuoden myyntiluvuista joulumyynnin positiivisesta vaikutuksesta huolimatta. Litramääräisesti eniten laski virvoitusjuomien myynti, jota edes lyhyet kesähelteet eivät tukeneet. Myyntikehitykseen on osaltaan vaikuttanut uuden kaupan ryhmittymän tulo markkinoille.

Viime vuoden viileä alkukesä vaikutti vahvasti oluen myyntiin. Kotimaisen oluen myynti laski lopulta vuositasolla 2,4 prosenttia edellisen vuoden myyntiluvuista. Vuonna 2003 olutta myytiin yhteensä 403,7 miljoonaa litraa, joka oli 9,8 miljoonaa litraa edellisvuotta vähemmän. Alkon kautta myydyn oluen osuus laski jopa 9,4 prosenttia ja ravintoloiden olutmyynti 4,8 prosenttia edellisestä vuodesta. Vähittäiskauppojen olutmyynti laski vain prosentin.

Erityisesti vahvan oluen myynnin lasku viittaa yksityistuonnin lisääntymiseen edullisemman olutveron maista. Suomalainen kuluttaja saattaa jatkossa myös oluiden osalta omaksua ostokäyttäytymismallin, jossa halvemmista maista, erityisesti Virosta, haetaan juomien perusvarasto 2-3 kertaa vuodessa ja ainoastaan pienet täydennysostot tehdään kotimaasta.

Long drink -juomia myytiin 7,2 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, yhteensä 24,2 miljoonaa litraa. Kasvu painottui vahvojen, yli 4,7 % alkoholia sisältävien long drink -juomien myyntiin. Siiderimyynnin edellisenä vuonna alkanut lasku jatkui. Litramääräisesti siiderin myynti on edelleen huomattavasti suurempi long drink -juomien myyntiin verrattuna. Siideriä myytiin yhteensä 45,5 miljoonaa litraa, joka on 5,0 miljoonaa litraa edellisvuotta vähemmän.

Virvoitusjuomia myytiin 4,5 prosenttia, eli 14,1 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä virvoitusjuomia myytiin 296,8 miljoonaa litraa. Sokerittomien juomien osuus myynnistä oli 27 prosenttia.

Kivennäisvesien myynti kehittyi positiivisesti ja kasvoi 1,7 prosenttia, eli 1,1 miljoonaa litraa. Yhteensä kivennäisvesiä myytiin 64,7 miljoonaa litraa vuonna 2003.

KOTIMAANMYYNTI 2003

Juoma 2003
Muutos
Muutos
Mieto olut, enint. 2,8 til-% 10,1 11,9 -1,8 -15,0
Keskiolut, enint. 4,7 til-% 367,9 373,7 -5,8 -1,6
Vahva olut, yli 4,7 til-% 25,7 28,0 -2,3 -8,2
Olut yhteensä 403,7 413,6 -9,9 -2,4
Siideri 45,5 50,5 -5,0 -9,9
Long Drinkit 24,1 22,5 1,6 7,2
Virvoitusjuomat 296,8 310,9 -14,1 -4,5
Kivennäisvedet 64,7 63,6 1,1 1,7
Myynti yhteensä 834,9 861,1 -26,2 -3,0

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Risto Saarinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.