Kotimaisen oluen myynti kasvoi hieman alkuvuonna, kokonaiskulutuksen muutosten arviointi silti ennenaikaistaSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.-31.3.2004.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaan juomamyynti pysyi lähes edellisvuotisella tasolla vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua oli 0,2 prosenttia. Kotimaisen oluen myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 3,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavan ajanjakson myyntiin nähden. Maaliskuun alun alkoholiveron alennus hämmensi juomamarkkinoita, mutta yhden kuukauden perusteella on vielä liian aikaista tehdä johtopäätöksiä hinnanalennuksen pysyvistä vaikutuksista oluen kulutukseen. Uusien EU-maiden liittyminen toukokuun alussa muuttaa jälleen tilannetta voimakkaasti.

Oluen myynti notkahti odotetusti helmikuun loppua kohden kaupan myydessä varastojaan tyhjiksi alkoholiveron alennuksen aattona. Myynnin notkahdus paikkautui maaliskuun alussa veronlaskun jälkeen kauppojen täyttäessä jälleen varastojaan. Maaliskuun loppuun mennessä oluen myynti oli lopulta 3,9 prosenttia edellisvuotta suurempi. Yhteensä olutta myytiin 84,2 miljoonaa litraa, joka oli 3,1 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Siideriä myytiin tammi-maaliskuussa yhteensä 7,4 miljoonaa litraa, mikä oli 0,2 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisvuonna. Long drink -juomien myynti sen sijaan kasvoi 0,4 miljoonaa litraa. Maaliskuun loppuun mennessä long drink -juomia oli myyty yhteensä 4,6 miljoonaa litraa.

Virvoitusjuomia myytiin alkuvuonna 59,6 miljoonaa litraa. Laskua oli 4,5 miljoonaa litraa edellisvuoteen verrattuna. Kivennäisvesien myynti kasvoi. Yhteensä kivennäisvesiä myytiin 13,9 miljoonaa litraa. Kasvua oli 1,5 miljoonaa litraa, eli 12,0 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

KOTIMAANMYYNTI TAMMI-MAALISKUU 2004

Juoma 2004
Muutos
Muutos
Olut 84,2 81,1 3,1 3,9
Siideri 7,4 7,6 -0,2 -2,3
Long Drinkit 4,6 4,2 0,4 9,4
Virvoitusjuomat 59,6 64,1 -4,5 -7,0
Kivennäisvedet 12,9 12,4 1,5 12,0
Myynti yhteensä 169,7 169,4 0,3 0,2

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Euroopan Unioni laajenee 1.5. Tällöin yksityishenkilöiden alkoholintuontia koskeneet määräaikaiset tuontirajoitukset poistuvat maiden rajoilta ja on todennäköistä, että alkoholijuomien yksityistuonti esimerkiksi Virosta kasvaa huomattavasti. Tämän vuoksi yksityistuonnin vaikutuksia alan toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen tulee seurata, ja valtiovallan ryhtyä toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi kotimaisen kulutuskysynnän niin vaatiessa.

Olut on parhaimmillaan heti pullotuksen jälkeen ja sen säilyvyys on rajallinen. Pitkään varastoituna olueen tulee helposti makuvirheitä.

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Risto Saarinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.