Kotimaan juomamyynti kasvoi, matkustajatuonti yhä voimakastaSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.–30.9.2005.

Syyskuun loppuun mennessä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia yhteensä 633,3 miljoonaa litraa. Juomamyynti kasvoi 1,4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Olutmyynti kasvoi 3,1 prosenttia. Myös sokerittomien virvoitusjuomien myynti kasvoi 7,5 %. Juomien matkustajatuonti vilkastui kesällä. Oluen kotimaan hintakehityksen seurauksena matkustajatuonti on jäämässä vuoden 2004 tasolle. Sen sijaan siiderin ja long drink -juomien matkustajatuonti kasvaa. Liiton jäsenyritysten siiderin myynti kotimaassa on laskenut.

Syyskuun loppuun mennessä Panimoliiton jäsenyritykset myivät yhteensä 633,3 miljoonaa litraa juomia. Kasvua oli 8,6 miljoonaa litraa, ja se muodostui pääosin olutmyynnin kasvusta. Olutta myytiin 3,1 prosenttia eli 9,7 miljoonaa litraa edellisvuotta enemmän ja olutmyynti kohosi 323,3 miljoonaan litraan tammi-syyskuussa 2005. Kasvu keskittyi päivittäistavarakaupoissa myytävään keskiolueen, vahvan oluen myynti sen sijaan laski. Päivittäistavarakaupan osuus oluen myynnistä oli 76 %. Ravintolamyynnin osuus oli 21 % ja Alkon myynnin osuus 3 %.

Siiderin myynti kolmella ensimmäisellä vuosineljänneksellä laski 30,5 miljoonaan litraan. Laskua edellisestä vuodesta oli 2,1 miljoonaa litraa, eli 6,5 %. Long drink -juomien myynti pysyi lähes edellisen vuoden tasolla ja juomia myytiin yhteensä 19,1 miljoonaa litraa. Kasvua oli vajaat miljoona litraa, joka tarkoittaa myyntivolyymin 4,1 prosentin kasvua.

Myös virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti pysytteli lähes edellisen vuoden tasolla. Panimoliiton jäsenyritykset myivät virvoitusjuomia 210,1 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 50,2 miljoonaa litraa. Syyskuun loppuun mennessä sokerittomien virvoitusjuomien myynti kasvoi 7,5 prosenttia edellisestä vuodesta. Nyt jo 30,0 prosenttia myydyistä virvoitusjuomista oli sokerittomia.

Pakkausveron uudistus näkyi erityisesti oluen pakkauksissa. Tölkin osuus oluen pakkauksena on kasvanut ja 11,9 prosenttia oluesta myytiin tölkissä. Virvoitusjuomissa ja kivennäisvesissä tölkin osuus oli 2,1 prosenttia.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2005-30.9.2005

Juoma 2005
Muutos
Muutos
Olut 323,3 313,6 9,7 3,1
Siideri 30,5 32,7 -2,1 -6,5
Long Drinkit 19,1 18,3 0,8 4,1
Virvoitusjuomat 210,1 210,9 -0,7 -0,4
Kivennäisvedet 50,2 49,2 1,1 2,1
Myynti yhteensä 633,3 624,7 8,6 1,4

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Oluen matkustajatuonti vakiintumassa, siiderin ja long drink -juomien tuonti kasvaa
TNS Gallupin tuoreimpien tutkimustulosten mukaan oluen matkustajatuonti on jäämässä vuoden 2004 tasolle tai jonkin verran sen alle. Long drink -juomien ja siiderin sekä viinien ja väkevien alkoholijuomien tuonti sen sijaan on kasvussa vuoden 2004 lukuihin verrattuna.

Kotimaisen oluen hintakehitys päivittäistavarakaupassa on vaikuttanut oluen matkustajatuontiin hillitsevästi. Sen sijaan matkailijat olivat jo lokakuun puoliväliin mennessä tuoneet enemmän siideriä kuin koko viime vuonna yhteensä. Tämä osoittaa, että kun kauppaa tehdään nykyisellä verotasolla normaaliin liiketoimintaan kuuluvin kattein, hinta jää kuluttajien mielestä liian korkealle tasolle. Yksityinen maahantuonti lisääntyy. Sen sijaan oluessa, jossa katetta ei ole enää kaupalla eikä panimoilla, kuluttajahinta on saatu keinotekoisesti tasolle joka hillitsee maahantuontia.

Painotus mietoihin juomiin, oluen veron lasku välttämätöntä
Oluen hinnasta on suurin osa veroa. Nykyisellä epäterveellä verorakenteella eivät panimot saa riittävää vastinetta suurimasta volyymituotteestaan, eikä se hyödytä myöskään kauppaa. Kun oluen hinta nousee terveemmälle tasolle, on seurauksena myös oluen matkustajatuonnin kasvu. Oluen veron puolittaminen on välttämätöntä myös kulutuksen ohjaamiseksi mietoihin juomiin.

MATKUSTAJATUONTI

Juoma Arvio

milj. l.
Viikot 1-42
milj. l.
Olut 37,8 29,3
Siideri 4,4 4,9
Long Drinkit 3,2 5,3
Viinit 6,5 7,0
Väkevät viinit 2,6 1,9
Väkevät alkoholijuomat 10,8 9,6

Lähde: TNS Gallup 10/2005. Perustuu 20 513 puhelinhaastatteluun.

Matkustajatuontitutkimukset yhdistyvät
Viranomaisten ja panimoteollisuuden matkustajatuontitutkimukset yhdistyvät. TNS Gallupin tekemän viikoittaisen matkustajatuontiseurannan teettäjinä ovat jatkossa muun muassa Elintarviketeollisuusliiton Alkoholijuomateollisuusyhdistys, Alko, Valtiovarainministeriö, Tuotevalvontakeskus STTV sekä Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus STAKES. Yhdistyminen osittain laajentaa tutkimusta ja toisaalta poistaa päällekkäisyyksiä. Kaikkien osapuolten tavoitteena on mahdollisimman kattava ja yhtenäinen kuva matkustajatuonnista.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton vuonna 2004 vappuna aloittama TNS Gallupin tekemä seurantatutkimus antaa luotettavimpia tuloksia alkoholijuomien yksityistuonnista. Tutkimuksessa on viikoittain haastateltu puhelimitse 500 vastaajaa edellisen kahden viikon aikana tapahtuneesta matkailusta. Yhteensä haastatteluja on tämän vuoden aikana tehty 20 513. Alkoholin organisoitu harmaatuonti ja laiton myynti eivät sisälly tutkimustuloksiin.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 7407, GSM 040 837 6794
Tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, TNS Gallup Oy p. (09) 6135 0503, GSM 040 557 2393

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.