Kivennäisvedet ja virvoitusjuomat sammuttivat suomalaisten janon 2018

19.03.2019

Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin viime vuonna yhteensä 802,9 miljoonaa litraa. Kokonaismyynti kasvoi 40,8 miljoonaa litraa eli 5,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Ennätyksellisen paljon myytiin virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä.

Virvoitusjuomien myynti kasvoi 9,9 prosenttia 264,7 miljoonaan litraan ja kivennäisvesien myynti 20,6 prosenttia 90,8 miljoonaan litraan. Näin siitä huolimatta, että virvoitusjuomien ja kivennäisvesien valmistevero on Suomessa EU-maiden korkein.

-Se on mielestäni epäoikeudenmukaista. On hämmentävää, että kivennäisvettä ja jopa lähdevettä verotetaan. Lähes puolet panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden valmistamista tuotteista on alkoholittomia, muistuttaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Oikeudenmukaisempi verotus toisi Suomeen lisää panimoteollisuuden työpaikkoja sekä kasvattaisi vero- ja vientituloja.

– Epäoikeudenmukainen valmistevero hillitsee kotimaan myyntiä, vaikka menestyksekkäät vientihankkeet vaativat vahvaa kotimarkkinaa ponnistelujen pohjaksi. Verotuksen on oltava tasapuolista myös virvoitusjuomien osalta, joten virvoitusjuomaverosta on makeisveron tapaan luovuttava, Pakarinen vaatii.

Alkoholiverotuksen ohjattava kulutusta miedompiin juomiin

Suomessa alkoholiverotuksen epäjohdonmukaisuus näkyy siinäkin, että se ohjaa juomaan väkeviä juomia. Sekä viinejä että väkeviä viinejä verotetaan kevyemmin kuin oluita ja siideriä.

-Verotuksen pitäisi ohjata kulutusta kohti miedompia juomia, mutta nyt tilanne on meillä päinvastainen. EU-maihin vertailtaessa Suomessa ohjautuvuus on kolmanneksi heikointa eli siirtymistä väkevistä juomista mietoihin ei verotuksella juurikaan tueta. Sen sijaan oluen ja siiderin valmistevero on EU-maiden korkein, Pakarinen sanoo.

Viime vuoden maaliskuun alussa voimaan astunut alkoholilainsäädännön muutos toi päivittäiskauppoihin aiempaa vahvemmat oluet ja lonkerot sekä poisti valmistustaparajoituksen.

Selkeimmin lainsäädännön uudistuminen näkyi long drink -juomien myynnissä. Aiemmin vain Alkon valikoimissa olleiden juomasekoitusten päätyminen ruokakauppojen hyllylle kasvatti niiden myyntiä 50,7 miljoonaan litraan. Kasvua edellisvuodesta oli 37 prosenttia eli 13,7 miljoonaa litraa. Oluen ja siiderin myynti puolestaan jatkoi laskusuhdannettaan: olutta ja siideriä myytiin yhteensä 12,5 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisvuonna.

Tilastot kertovat osaltaan suomalaisten juomatapojen muutoksesta. Alkoholin kulutus Suomessa on viime vuosikymmeninä vähentynyt, ja trendi näyttää edelleen laskevan.

-Alkoholilain uudistumiseen liitetyt uhkakuvat alkoholin välittömistä ja kielteisitä vaikutuksista eivät selvästikään toteutuneet. Suomalaiset käyttävät alkoholia aiempaa vastuullisemmin, erityisen iloinen olen nuorten juomatottumusten radikaalista muutoksesta, Pakarinen sanoo.

Edistämme panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden kannattavuutta ihmisistä, ympäristöstä ja yhteiskunnasta välittäen.

Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen,
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry