Keskioluen kampanjahinnoittelusta huolimatta olutmyynti kasvoi maltillisesti ja yksityistuonti kaksinkertaistuiSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti vuonna 2004.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä Suomessa yhteensä 820,9 miljoonaa litraa vuonna 2004. Kotimaan kokonaismyynti laski 14,1 miljoonaa litraa, eli 1,7 %. Vain kotimaisen oluen myynti kääntyi edellisen vuoden notkahduksen jälkeen nousuun ja kasvoi 3,5 % 417,9 miljoonaan litraan. Oluen kampanjoinnista johtuneeseen hinnanlaskuun nähden myynnin kasvu oli varsin maltillista. Liiton jäsenyritysten osuus koko Suomen tilastoidusta olutmyynnistä on noin 96 %.

Kaupan kampanjoinnin seurauksena olutmyynnin kasvu painottui yksinomaan päivittäistavarakauppoihin ja keskioluen myyntiin. Päivittäistavarakaupan kautta myydyn oluen osuus kasvoi viime vuonna 9 %. Alkoissa kotimaista olutta myytiin 14 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Ravintolamyynti laski 8 %.

Siideriä myytiin yhteensä 41,9 miljoonaa litraa, joka oli 3,6 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Long drink -juomia myytiin viime vuonna 23,4 miljoonaa litraa, eli 0,7 miljoonaa litraa edellisvuotta vähemmän. Erityisesti käymisteitse valmistettujen long drink -juomien myynti hiipui, mutta vahvojen long drink -juomien myynti kasvoi 13,5 % edellisestä vuodesta.

Virvoitusjuomia myytiin Suomessa vuonna 2004 yhteensä 274,9 miljoonaa litraa. Laskua oli 7,4 %. Sokerittomien virvoitusjuomien osuus myynnistä oli noin 28 %. Kivennäisvesien myynti laski 3,1 % 62,7 miljoonaan litraan.

KOTIMAANMYYNTI 2004

Juoma 2004
Muutos
Muutos
Olut 417,9 403,7 14,2 3,5
Siideri 41,9 45,5 -3,6 -7,9
Long Drinkit 23,4 24,1 -0,7 -2,9
Virvoitusjuomat 274,9 296,8 -21,9 -7,4
Kivennäisvedet 62,7 64,7 -2,0 -3,1
Myynti yhteensä 820,9 834,9 -14,1 -1,7

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Oluen yksityistuonti lähes 54 miljoonaa litraa, veron osuus hinnassa yli 80 %
TNS Gallupin tekemän seurantatutkimuksen mukaan olutta tuotiin vuonna 2004 ulkomailta omaan käyttöön 53,7 miljoonaa litraa (2003: 27,1 milj.l.). Luku ei sisällä organisoitua harmaatuontia ja laitonta myyntiä. Vahvan oluen myynti kotimaassa laski lähes 11 % edellisestä vuodesta. Nyt Suomessa kulutetusta vahvasta oluesta 70 % on jo yksityistuontia. Siideriä tuotiin 6,4 miljoonaa litraa ja long drink -juomia 4,5 miljoonaa litraa. Yhteys myynnin laskuun kotimaassa on selkeä.

Kampanjoissa verojen osuus suomalaisen oluen hinnassa on runsaat 80 %. Hintakilpailun seurauksena oluen hinta markkinoilla on asettunut kuluttajan näkökulmasta lähelle oikeaa tasoa, ja pahimmalta ostoryntäykseltä Viroon on siksi vältytty. TNS Gallupin viime keväänä tekemän tutkimuksen mukaan oluen hinnan piti kuluttajien mielestä laskea 39 – 40 prosenttia silloisesta hinnasta, jotta olutta ei tuotaisi ulkomailta. Näin on tapahtunut, mutta suuren osan hinnan laskusta ovat maksaneet kauppa ja panimot, sillä oluen alkoholiveroa ei keväällä laskettu riittävästi.

Olutvero tulisi puolittaa nykyisestä tasosta
Olutvero tulisi puolittaa nykyisestään, jotta olut Suomessa olisi hinnaltaan pitkällä aikavälillä kilpailukykyinen yksityistuonnin kanssa. Epäterveen hinnoittelun vaikutukset näkyvät nyt kaupan rakenteen muutoksina ja korotuksina muiden tuotteiden hinnoissa sekä ravintolaelinkeinon kannattavuuden hiipumisena. Kun oluen hinta taas nousee, myös yksityistuonti lisääntyy.

Tuontiseurantatutkimuksen tiivistelmä 2004 (pdf, 45 kt)
Oluen rajakauppa (ppt, 526 kt)

Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938
Toimitusjohtaja Risto Saarinen, p. (09) 1488 71 (ETL vaihde)

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.