Kesä vauhditti juomien myyntiä, puolen vuoden myynti positiivinenSulje

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1. – 30.6.2005.

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla Suomessa myytiin yhteensä lähes 408 miljoonaa litraa kotimaisen panimoteollisuuden valmistamaa olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä. Kesäkuun loppuun mennessä kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 0,2 prosenttia. Oluen myynti kasvoi puolen vuoden aikajaksolla 2,9 prosenttia vuoden takaisesta, muita juomia myytiin hieman viime vuotta vähemmän. Kesäkuun kaunis sää käänsi kivennäisvesien ja long drink -juomien myynnin vahvaan kasvuun.

Kesäkuun loppuun mennessä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta yhteensä 210,6 miljoonaa litraa. Kasvua viime vuoteen nähden oli 5,9 miljoonaa litraa eli 2,9 prosenttia. Olutmyyntiä vauhditti kaupan kampanjointi hinnoilla ja oluen käyttäminen sisäänvetotuotteena. Erityisesti suuret marketit pyrkivät vapun ja juhannuksen alla houkuttelemaan asiakkaita oluttarjouksilla.

Siideriä myytiin yhteensä 19,5 miljoonaa litraa, joka oli 7,8 prosenttia alle viime vuoden myynnin. Long drink -juomia myytiin 11,6 miljoonaa litraa puolen vuoden ajanjaksolla, joka oli 2,2 prosenttia edellisen vuoden myyntiä vähemmän. Kesäkuun hyvä sää käänsi kuitenkin alkuvuoden laskussa olleen long drink -myynnin 11 prosentin kasvuun. Alustavien tietojen mukaan suosion kasvu on jatkunut myös heinäkuussa.

Myös kivennäisvesien myynnissä nähtiin lämpimien kesäsäiden aiheuttama myynnin kasvu. Puolen vuoden kokonaismyynti oli kokonaisuudessaan edellisvuotta 1,6 prosenttia pienempi, mutta kesäkuussa kivennäisvesien myynti ylsi lähes 13 prosentin kasvulukuihin viime vuoden kylmään alkukesään verrattuna. Yhteensä kivennäisvesiä myytiin 30,9 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomien kokonaismyynti oli 2,1 prosenttia viime vuoden vastaavan ajanjakson myynnin alapuolella, ja ylsi yhteensä 135,6 miljoonaan litraan. Kuitenkin myös virvoitusjuomien myynti piristyi kesäkuussa joitakin prosentteja.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2005-30.6.2005

Juoma 2005
Muutos
Muutos
Olut 210,6 204,6 5,9 2,9
Siideri 19,5 21,1 -1,7 -2,2
Long Drinkit 11,3 11,6 -0,3 -2,1
Virvoitusjuomat 135,6 138,6 -2,9 -1,4
Kivennäisvedet 30,9 31,4 -0,5 -1,6
Myynti yhteensä 407,9 407,2 0,6 0,2

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja, eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Oluen hinnan painuttua alas, ei hinnan sisältämä vero kuitenkaan ole joustanut. Pahimmillaan juhannuksen kampanjoissa olutpullon hinnassa veron osuus hipoi sataa prosenttia. Suurista myyntiluvuista huolimatta panimoteollisuus ei tällä hetkellä saa suurimmasta volyymituotteestaan riittävää katetta. Korkeammat hinnat taas saattaisivat kiihdyttää yksityistuontia entisestään. Oluen veron puolittaminen nykyisestä korjaisi tilanteen terveemmälle pohjalle.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. (09) 1488 7407, GSM 040 837 6794
Viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu, p. (09) 1488 7601, GSM 040 777 1938

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.